آشفتگی تقویمی

در پایان این بحث برای نشان دادن آشفتگی تاریخ وقایع اروپا به دلیل پذیرفتن تقویم گرگوری در سالهای مختلف و شروع سال با ماههای مختلف سال، نقل چند سطر از کتاب راهنمای گاه شماری برای دانشجویان تاریخ انگلیس کفایت می کند. “اگر تصور کنیم که یک مسافر در روز یکم مارس ۱۲۴۵ از ونیز به قصد فلورانس خارج شود در شهر فلورانس در می یابد که هنوز سال ۱۲۴۴ ادامه دارد. پس از یک توقف کوتاه در فلورانس وقتی به شهر پیزا وارد می شود استنباط می کند که سال ۱۲۴۶ قبلا شروع شده است. در ادامه مسافرت خود به طرف غرب در شهر پروانس مجددا در سال ۱۲۴۵ است و در ورود به فرانسه قبل از عید رستاخیز حضرت عیسی (۱۶ آوریل) برای بار دوم او در سال ۱۲۴۴ خواهد بود.” این چند سطر ما را از هر توضیح دیگری بی نیاز می سازد و دلیل قانع کننده ای برای رد عقیده کسانی خواهد بود که رواج تقویم میلادی را به جای تقویم های رایج در مملکت ما بدون شناسایی کامل این تقویم و عواقب ناهنجار پذیرفتن آن در مملکتی که در طول هزاران سال در زیر شدیدترین شکنجه های جباران بنام روزگار سنت دیرین نوروزی را حفظ نموده و همواره این روز را به عنوان آغاز سال نو جشن گرفته است، توصیه می نمایند.

یک نکته کوتاه دیگر در خور یادآوری است: اکنون که تقویمهای دائمی و روشهای ساده و بسیار دقیق تبدیل تاریخ نوشته می شود باید هوشیار باشیم که در کشورهای مختلفی که تقویم مسیحی را بکار می برند براساس سال پذیرفتن تقویم گرگوری از ۱۰ تا ۱۳ روز از روزهای یکی از سالهای پس از سال ۱۵۸۲ میلادی از صفحه تاریخ آنان محو شده است و اگر مورخی ایرانی در نوشتن تاریخ ایران به زبان انگلیسی واقعه ای را به تاریخ ۳ تا ۱۳ سپتامبر ۱۷۵۲ ثبت نماید عدم اطلاع خود را از تاریخی که وقایع را بر اساس آن ثبت می کند نشان داده است. زیرا در سال ۱۷۵۲ پس از روز چهارشنبه دوم سپتامبر ناگهان به پنج شنبه ۱۴ سپتامبر میرسیم.

مطالب فوق بخش پایانی فصل دوم از کتاب گاه شماری هجری و میلادی است که در این پست قول داده بودم که بخشی از آنرا در پست دیگری بیاورم.
در پایان ۲ نکته را نیز ذکر کنم. اول اینکه نمی دانم در همین کتاب خوانده بودم یا در بازدیدی که چند سال پیش از تخت جمشید داشتم شنیدم که در تخت جمشید در قسمتی از یکی از سالنها سنگی تعبیه شده بوده که فقط و فقط اول فروردین هر سال، خورشید از پنجره بر روی آن سنگ می تابیده و ایرانیان قدیم اینرا بعنوان علامتی برای نو شدن سال و جشن نوروز استفاده می کرده اند. دوم اینکه در یکی از قسمتهای سریال پوآرو دیدم که کارآگاه مذکور از روی تاریخ قلابی منقش بر روی ساعت مقتول (که در محدوده تاریخ های فوق بود) پی به راز جنایت برد.
دقیق و سالم باشید.

5 Replies to “آشفتگی تقویمی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *