ازدواج مجدد یا …؟

اخیرا در وبلاگستان فارسی روی 2 محور زیاد بحث شده و مطالب متعددی منتشر شده است. یکی لایحه بحث برانگیز خانواده و دیگری انتقال مطالب از بلاگفا به وردپرس. من در این پست به موضوع اول و در پست بعدی به موضوع دوم میپردازم:
من معتقدم باید مشکلات را ریشه ای حل کرد. ولی در مقطع فعلی شخصا با تصویب این لایحه موافقم (خواهش میکنم زود قضاوت نکنید و اگر میخواهید نظری بدهید حتما مطلب را کامل بخوانید). این انتخاب من بر اساس انتخاب بین بد و بدتر است. البته این بدین معنا نیست که خودم خواهر و مادر یا زن و فرزند ندارم. ببینید ما نباید فقط به فکر خواهر و مادر و خانواده خودمان باشیم. ما باید وضعیت کل جامعه را در نظر بگیریم. چرا که بالاخره مشکلات دیگران در جامعه به نوعی گریبان ما را نیز خواهد گرفت!
به نظر من مطرح شدن لایحه‌هایی از این دست (تحت عنوان حمایت خانواده) ریشه در وضعیت اخلاقی – اجتماعی کنونی مملکت داره. روانشناسان معتقدند که سرکوب تمایلات در انسان باعث عقده میشود و طبیعیست که هر عقده‌ای  مثل یک زخم یا دمل پس از مدتی سر باز میکند. در درس اخیر تحلیل و طراحی سیستم هم گفتیم که تحلیلگر باید مشکلات را ریشه‌یابی کند و علت مشکلات نیز لزوما در مجاورت مکانی و زمانی آنها نیست (اینرا استاد در تشریح بند 25 یا همان تاخیر میگفت). به نظر من علت مطرح شدن این لایحه، وجود مشکلات اخلاقی (فساد پنهان) و اجتماعی (طلاق و طلاق کشیها) میباشد. عامل بروز چنین مشکلاتی نیز فشارهای وارده بر مردم در طی سالهای گذشته در بحث حجاب و بستن راههای تخلیه نیازهای جنسی میباشد. مدتی پیش آقای رفسنجانی طرح خانه های عفاف را مطرح کرد که متاسفانه عملی نشد. من فکر میکنم در آن مقطع آقایان به این نتیجه رسیده بودند که ادامه روند سرکوب تمایلات جنسی در آینده برای جامعه مشکل آفرین خواهد شد. به نظر من باید کار فرهنگی کرد و باید ایمان و اعتقادات و ارزشهای اسلامی را بین مردم بارورتر کرد. زنان هم خودشان باید در رشد اخلاقیات و تقید به ارکان خانواده و کنترل امیال جنسی به مردان کمک کنند (ضرب‌المثل). در گذشته زنان وقتی به این نتیجه میرسیدند که مردشان نیاز به یک زن دیگر دارد، خودشان میرفتند برای او خواستگاری میکردند اما اکنون طلاق میگیرند و این راه حل درستی نیست و باعث افزایش آسیبهای اجتماعی خواهد شد و تبعات بسیار بدتری از ازدواج مجدد دارد. زن مطلقه هم برای خود آسیب است (روانی) و هم برای خانواده (مصداق) و هم برای جامعه! حجاب باید آزاد شود. شاید قبلا هم گفته باشم که به نظر من به زور حجاب را از سر مردم برداشتن (رضا خان) و به زور حجاب بر سر مردم کردن هر دو یکیست و در بیشتر مواقع و جوامع ممکن است حتی منجر به نتیجه معکوس شود! خانه‌های عفاف باید راه‌اندازی شوند. قبلا هم گفته‌ام که قطعا آزادی حجاب در ابتدا یک موج تخلیه هیجانات ناشی از فشار این چند سال را ایجاد خواهد کرد ولی در نهایت منجر به آرامش جامعه و کاستن از دروغ و دورویی و ارزشمندی واقعی حجاب خواهد شد. به نظر من کاملترین حجابی که یک خانم رعایت کند، اگر از سر اجبار باشد اصلا ارزشی ندارد و آنگاه ارزشمند خواهد بود که آزادانه باشد. مردان ماهیتا بدنبال تنوع جنسی هستند و شارع مقدس اسلام این مسائل را میدانسته که در احکام خود مسئله ازدواج موقت را -بعنوان بهترین راهکار که منافعی برای زنان بیوه نیز دارد- مجاز دانسته. البته توصیه اول اسلام به تقوی و جلوگیری از امیال نفسانی است. اما همه که از یک سطح مساوی و مناسب تقوی بهره‌مند نیستند!
در پایان لازم میدانم این سوال را مطرح کنم: حالتهای زیر را به ترتیب خوبی یا بدی مرتب کنید؟
1-    مجردی و سلامت اخلاقی (و شاید بیماریهای جسمی و روانی)
2-    مجردی و فساد اخلاقی
3-    ازدواج و تک همسری
4-    ازدواج مجدد
5-    ازدواج موقت
6-    فساد و فحشا
7-    طلاق و بیوه ماندن

5 Replies to “ازدواج مجدد یا …؟”

  1. خلیل

    1-ازدواج موقت ازفسادجلوگیری می کند.مردانی که زنانشان مشکل زناشویی دارند مجبوربه طلاق آنهانمی شوند.شهوت دروجودانسان یک بمب خطرناک است اگرمنفجرشودفرد واطرافش راتخریب می کندازدواج موقت یک مهاراساسی برای کنترل شهوت است.خیلی هابه خاطرهمین مسئله شهوت به کشورهای خارجی سفر می کنندو سرمایه وپول ایران را درآن کشورها خرج می کنند.بیماری های روحی که منجربه بیماری عصبی نیز می شودبه دلیل مسائل جنسی درکشور درمرحله بحران است.بعضی زنها می توانندازاین طریق هم ارزای نفس کرده وهم امرامعاش آبرومندانه داشته باشند.اگردسترسی اسلامی به ارزای نفس درکشورآسان باشد این همه پوشش هابدکه خیلی ها تشویق وترغیب وتحریک می کنندهدف عمده بازکردن شرایط ودسترسی آسان است که اگربراساس شرع مقدس اسلام مسائل نفسانی که یکیش صیغه است مدیریت شودبخش ازمشکلات کشورمنتفی شده وحجاب وعفاف وخانم های محجبه وبخش ازفسادهای کوچه وبازارکمتر خواهد شدو

پاسخ دادن به خلیل لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *