کارت آب

karte-Ab

حکایت آب، در این وبلاگ، از اینجا آغاز شده است.

در اینجا به اینجا لینک داده بودم.  مطلبی دارد تحت عنوان

دستگاه “تصفیه آب” هستم اما تو خونه صدام می کنن “آب شیرین کن”

از جمله در آن نوشته:

در شهر آرام آرام و به کندی می پیچید که دیگه نیازی به اینکه از کامیون ها آب شیرین بخری نیست، 20 لیتری بود که به پلاستیک فروش ها فروخته می شد،  در شهر می پیچید که میشه با یه دستگاهی که تو کابینت نصب میشه  آب شیرینی داشت مثل آب تهران  و از چاییش لذتی برد، لذتی.
جالب اسامی بود که دستگاه داشت: آب شیرین کن ( مشهور ترین اسم) ، آب تصفیه کن و …….
شغل جدیدی به شغل های شهرهای قم، اهواز و بندر لنگه و یه تعداد محدودی شهرها اضافه شد، به نام فروشنده و نصاب “دستگاه آب شیرین کن” که تو شهرهای دیگه کاملا بی معنی بود و اگر تو شهر دیگه ازت می پرسیدن شغلت چیه، شاید به این نتیجه می رسیدی بگی بیکاری، بهتر از اینه که جوابایی بشنوی مثل اینکه ” آخه آب رو هم شیرین  می کنن؟ ” آخه واسه چی آب باید شیرین بشه” “آب که خوش شیرینه” “یعنی شکر می ریزین تو آب ” ” شربت فروشیه جدیده” و وای که باید توضیح می دادی بابا آب واسه شماها شیرینه اما واسه ما خیلی وقته شوره، اصلا ما رو به همین آب شور می شناختین همیشه و خلاصه “بیکاری”، هم جواب کوتاه تر و بی دردسر تری بود.

واسه شهرستانی ها کم کم چون اسم “آب شیرین کن” کاملا بی معنی بود و اگر این اسم رو می شنیدن بی خیال می شدن، اسم دستگاه عوض شد و شد ” دستگاه تصفیه آب” .

دیگه سایتا پر شد از این که این محصول رو بخریم یا نخریم، فروشنده ها فریاد زدن که بابا لوله کثیفه، آب خرابه و وا مصیبتا سر دادن. وزارت بهداشت و شرکت آب و فاضلاب هم با صدای بلند از آب سالم و بی مشکل دفاع کردن.
این وسط مشتری بنده خدا، گیج وسط این معرکه ایستاده  که چه باید کرد. آخرش باید این دستگاه آب شیرین کن تصفیه کن رو باید خرید یا نباید خرید ؟
راستی واقعا چه باید کرد ؟

من وقتی میخواستم بیام قم، گفتند مشکل آب قم حل شده! اما وقتی سکنی گزیدم و چای درست کردم، دیدم مزه خوبی نداره. البته سالها پیش از آب قم خورده بودم. شور بود! الآن اما، مثل اونموقع نیست. اما هنوز خوب خوب نشده.

در نزدیکی محل سکونتم، دیدم خانمی دارد از دستگاه آب پر میکند. پرسیدم کارت آب چنده؟ گفت گرون شده، 5500 تومان.

چند روز پیش (اواخر اسفند 92)، برای اولین بار، کارت آبی که عکسش بالاست، رو خریدم. اما به مبلغ 4200 تومان. اینها 1000 لیتری هستند.

در اراک اما، چند روز پیش (اواخر اسفند 92)، از “آب کوثر” قیمت گرفتیم. 20 لیتر آب تصفیه شده  رو میگفت 500 تومان.

اسفند 85 در اراک 20 لیتر آب تصفیه شده (یا بقول قمیها، آب شیرین) 150 تومن بوده. من البته اقتصاددان نیستم وگرنه میتوانستم تورم آب را محاسبه کنم. البته برای محاسبه “تورم آب” در قم و مقایسه با اراک، لازمست بدانید که در اسفند 85 کارت آب در قم چند تومن بوده؟

نتیجه گیری آبی: آب در قم از اراک ارزونتره!

نتیجه گیری اخلاقی و روایی: آب، مهریه زهراست. ایام فاطمیه تسلیت.

مطلب مرتبط قبلی

3 Replies to “کارت آب”

  1. اشتراک ها: با اینترنت » هنگ 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *