تغییر عقیده در خصوص فیلترینگ

در پست “تغییر عقیده ” نوشتم که نظرم در مورد فیلترینگ عوض شده. آخر من قبلا مخالف فیلترینگ بودم! نمونه ای از اظهار مخالفت خودم با فیلترینگ را بعدا در وبلاگ میگذارم.

وقتی شروع به وبلاگ نویسی کردم نمیگذاشتم نظرات (کامنتها) بدون تایید نمایش داده بشه. “یک رهگذر” کامنت زیر را در 11 اردیبهشت 85 برام گذاشته بود:

“آدم خوب است که شهامت داشته باشه و بگذاره نظراتش بدون تائید به همه نشان داده بشه (البته اگر شهامتش را داشته باشی) . میترسی کسی چیزی بهت بگه یا انتقادی بکنه که کم بیاری؟”

اونموقع من با بلاگفا کار میکردم و البته این کامنت را هم عینا (در بلاگفا نمیشه کامنتها رو ادیت کنی!) برای نمایش تایید کردم. همونطور که در “یک آمار اولیه ” گفتم 3 کامنت نمایش داده نشده بود. این وسط یه کانادایی هم بود که کمی سر به سر من میگذاشت که البته پیداش کردم و اظهار دوستی هم بهش کردم (در پست “یه قرار دیگه و کانادایی ها “: این گل هم برای همه مخصوصا کانادایی ها) و منتظرم ببینم کی باهام تماس میگیره؟! در پست “بهم زدن یه قرار دیگه! نوشتم که: نظرات حاوی توهین یا کلمات نامناسب نمایش داده نمی شوند!

خوب، گشتی در سایر وبلاگها و سایتها زده بودم. دیده بودم اکثرا همین روند منو در پیش گرفتند و نظرات رو اول بررسی میکنند. حتی بی بی سی هم همینطوره و کلمات رکیک یا نامناسب را حذف یا تعدیل میکنه.

کمی با خودم خلوت کردم. در خلوت به خود گفتم: مرد ناحسابی! تو میگی من با فیلترینگ مخالفم، اونوقت خودت داری اجراش میکنی؟! به تناقض رسیده بودم و باید مسئله رو حل میکردم و الا آزارم میداد! از طرفی نمیشد نظرات نامناسب را نمایش داد و از طرفی با اصل عدم فیلترینگی که بهش اعتقاد داشتم منافات داشت! البته عدم نمایش کامنتهای نامناسب بطور ناخودآگاه در اثر تربیت خانوادگی، مذهبی و اجتماعی من حاصل شده بود.

با حاج آقا عبدی در مورد آیه فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه بحث کردیم. پرسیدم: مگر قرآن صریحا نمیگه که بندگانی را که اقوال مختلف را می شنوند و بهترین آنها را انتخاب می کنند بشارت بده؟ پس فیلترینگ چرا؟ بر اساس این آیه بنظر من باید همه امکان شنیدن همه اقوال را داشته باشند تا بتوانند بهترین را انتخاب کنند. گفت: این در مورد کسانی است که قدرت تشخیص دارند! حالا اگر کسی داشت که نیازی به فیلترینگ نداره و اگر نداشت اول باید بره دنبال پیدا کردن این قدرت تشخیص و تا زمانی که صاحب نشده باید براش فیلتر کرد. البته من امیدوارم بشه از نظر فنی طوری فیلترینگ را پیاده سازی کرد که برای اونایی که قدرت تشخیص دارند غیر فعال بشه! به امید آنروز.

البته اینکه چه چیزهایی رو فیلتر کنیم هم خودش جای بحث داره! در ضمن با وجود امکان ویرایش نظرات در وردپرس سعی میکنم همه نظرات را (در صورت نیاز حداقل با کمی ویرایش) نمایش دهم. کسانی هم که نمیخوان نظراتشون فیلتر (یا ویرایش) بشه خودشون برن وبلاگ بزنن و نظراتشونو تو وبلاگ خودشون بنویسن !

2 Replies to “تغییر عقیده در خصوص فیلترینگ”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *