یک – موبایل

خب حتما مواقعی در زندگی برای شما پیش آمده که بخواهید با شخصی که در دسترس شما نیست در سریعترین زمان ممکن تماس بگیرید تا خبری به او بدهید یا از او بخواهید که کاری برای شما انجام دهد. قطعا اولین مشکل شما در آنصورت تصمیم گیری برای انتخاب یک وسیله ارتباطی است. این تصمیم گیری مبتنی بر وجود وسیله مورد نظر برای ارتباط در هر دو طرف، زمان برقراری تماس و همچنین هزینه آن خواهد بود و بسته به فوریت موضوع انتخاب انجام خواهد شد. دیشب قبل از اینکه خوابم ببرد به کانالهای برقراری تماس فکر میکردم. مقایسه زمان (سرعت) و هزینه و مزایا و معایب آنها نسبت به هم! به نظرم رسید بد نیست سلسله مطالبی در خصوص سیستمها و روشهای ایجاد ارتباط بین ابنای بشر بنویسم و برای اولیش موبایل را انتخاب کردم. در ضمن اینها چیزایی هستند که به نظر من رسیدند و عناوین مطالب و همچنین توضیحات آنها قطعا با نقایصی همراه خواهند بود. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در تکمیل مطالب بنویسید.
1- پیش نیازهای استفاده از این وسیله ارتباطی:
وجود شبکه تلفن سلولی موسوم به موبایل یا تلفن همراه – خط (سیمکارت) و گوشی تلفن موبایل – در محدوده پوشش آنتن بودن و وجود ظرفیت لازم. توضیحا اینکه در شبکه های تلفن سلولی در هر سلول محدودیت تماس همزمان وجود دارد. بعنوان مثال در شبکه موبایل در هر سلول بیش از 32 تماس همزمان امکان پذیر نیست. مشکلی که وجود دارد اینست که در صورت عدم امکان تماس با استفاده از موبایل بدلیل پر شدن ظرفیت، در اغلب موارد سیستم به شما موضوع را با پیغام مناسب اطلاع نمی دهد و مدت زمان زیادی شما تلاش خواهید کرد که تماس بگیرید ولی موفق نخواهید شد و فقط وقتتان تلف میشود. من در شمال و در مواقعی که مسافر زیاد بود و تعداد موبایل های موجود در یک سل زیاد میشد، به کرات به این مشکل برخورده بودم. البته این مسئله را با شبکه ایرانسل هنوز تجربه نکرده ام و منتظر پوشش آنتن می باشم.
2- سرعت برقراری تماس:
با توجه به اینکه موبایل معمولا همراه فرد می باشد و مثلا در مقایسه با تلفن ثابت حکم شخصی دارد (چون تلفن ثابت – مثلا در خانه – برای کل اعضای خانواده قابل استفاده می باشد و نسبت به موبایل جنبه عمومی تری دارد)، بنابراین سرعت برقراری تماس با افراد با استفاده از این وسیله بسیار زیاد می باشد. به عبارت دیگر به نظر میرسد سریعترین راه ارتباط با افراد (البته در صورت برقراری شرایط فوق) تماس با استفاده از موبایل می باشد.
3- میزان عمومیت:
در حال حاضر ظاهرا 15 میلیون مشترک تلفن همراه تحت پوشش شبکه ارتباطات سیار در ایران است. شبکه ایرانسل هنوز محدوده گسترده ای را تحت پوشش ندارد لیکن به فکر افزایش آن با سرعت زیاد است تا بتواند با رقیب قدرتمند خود در ایران مقابله کند. در صورتی که طرف تماس شما در خارج از ایران قرار دارد باید مطمئن شوید که سرویس رومینگ با کشور مقصد برقرار است. راستی اگر خواستید با خارج تماس بگیرید حتما متوجه اختلاف ساعت باشید! من برای اینکه ساعت حدود 8 و نیم صبح با موبایل یکی از دوستان در استرالیا تماس بگیرم، ساعت 12 شب زنگ زدم!
4- هزینه:
مکالمه با استفاده از موبایل در شبکه دولتی بطور متوسط دقیقه ای 70 تومان تمام میشود (با در نظر گرفتن هزینه های جانبی). MTN ایرانسل ادعا میکند که با توجه به اینکه هزینه بین شهری و جابجایی را محاسبه نمی کند، متوسط هزینه تماس با آن از شبکه MCI کمتر است و این در صورتی است که هزینه مکالمه اعلام شده توسط ایرانسل دقیقه ای 499 ریال و هزینه شبکه اپراتور اول 447 ریال است. در پشت قبوض موبایل شبکه دولتی هزینه مکالمه را در شب دقیقه ای 358 ریال و هزینه بین شهری را در روز و شب به ترتیب 760 و 536 ریال اعلام کرده است.
5- معایب:
در اکثر دفترچه های راهنمای تلفن های همراه تاکید شده که شبکه تلفن همراه یک شبکه سلولی است و خیلی اعتمادی به آن نیست و بنابراین شما نباید روی استفاده از آن در شرایط اضطراری زیاد حساب بازکنید. مخصوصا در شبکه تلفن همراه دولتی که بقول یکی از دوستان -که خود در مرکز تحقیقات مخابرات کار میکند- بیش از 50 درصد تماسها در این شبکه ناموفق می باشند و در حین مکالمه قطع میشوند! مخصوصا در تهران.
6- استفاده های دیگر:
از تلفن همراه برای ارسال پیام کوتاه (و بزودی در شبکه ایرانسل MMS) و همچنین پست صوتی میتوان استفاده کرد. در صورت وجود شبکه کامپیوتری بی سیم، می توان با استفاده از گوشی های مجهز به این شبکه نیز متصل شد. امکان پرداخت صورتحسابها بدون نیاز به مراجعه به بانک با استفاده از موبایل (موسوم به mobile payment ) وجود دارد که خود مبتنی بر دو روش می باشد ( wap – sms). در صورت وجود سرویس در اپراتور شبکه، می توان با کمک موبایل به اینترنت نیز متصل شد و ایمیل نیز ارسال و دریافت کرد. در صورت اتصال به اینترنت می توان از طریق برخی سایت های موجود به موبایل ها SMS ارسال کرد. در صورت مجاورت دو گوشی همراه و بهره وری از امکانات اتصال بی سیم (بلوتوث و مادون قرمز- ببخشید برای بلوتوث معادل فارسی سراغ دارید؟!) میتوان انواع اطلاعات (متن – عکس – موسیقی و فیلم) را از یک گوشی به گوشی دیگر مجانی ارسال کرد. در صورت خرید گوشی های پیشرفته تر میتوان از آنها بعنوان رادیو – دوربین عکاسی و یا فیلم برداری – ضبط خبرنگاری و … استفاده کرد و نهایتا اینکه بیشتر گوشی های موبایل بازی هم دارند. اگر شما بزرگترها روتون نمیشه با اسباب بازیهای دیگری بازی کنید، حتما روتون میشه با موبایل بازی کنید؟!
سالم بمانید

پی نوشت: بخش هزینه کامل تر شد.

14 Replies to “یک – موبایل”

  1. مهسا

    سلام خوب و جالب بود ولی من یک چیز رو هیچ وقت تو زندگیم متوجه نشدم !
    و اون اینک وقتی میگیم 448 ریال ، خی این که صغری ندارد تا خط بخورد و تبدیل به تومان شود
    پس 448 ريال یعنی چند تومان ؟

  2. خسروبیگی

    آقای النچری!
    خداییش اینجا جای دوست یابیه؟
    کجای اینجا به سایتهای دوست یابی میاد؟؟
    اصلا به متن پست توجه کردید؟؟؟

    اخطار: در صورتی که برای دوست یابی کامنتی گذاشته شود، منتشر نخواهد شد!

  3. vida

    من دنبال یکی از دوستام میگردم خونشون کسی جواب نمیده . در خونه خودش هم رفتم ولی از اونجا رفته به هر دری زدم هیچ ردی پیدا نکردم چطوری میتونم شماره مبایلش رو پیدا کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟kooooooooomaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak

  4. babak

    salam man babak hastam 32 salame
    tahsilatam architect sanati
    manzelemon teh.
    mehale karam kish – teh. – va esf.- ahvaze
    kahane mosahebat va doosti ba yek kanomeh mohtaram hastam
    mamnon misham az goli keh eftekar bedeh be man
    good luck
    see you
    bey bey

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *