نگرانی های یک وبلاگ ننویس

فرض می کنم تو که خواننده این پستی دوست داری وبلاگنویس شوی (اگه نیستی!) اما احتمال میدم یک یا چند تا از مشکلات زیر رو داری:
۱- عدم اطلاع از نیازهای فنی برای فراهم کردن شرایط وبلاگنویسی: خب باید بدونی که برای ایجاد سایت یا وبلاگ اول باید ثبت domain کرده و دوم فضای host فراهم کنی و آخرش هم یک نرم افزار برای تولید و مدیریت محتوا نیاز داری. اگر بخواهید مثلا با همین دودردو کار کنید همه این شرایط قبلا فراهم شده و کافیه شما بعنوان یک نویسنده جدید ثبت نام کنید. اگر بخواهید با بلاگفا کار کنید هم کافیه در صفحه نخست بلاگفا روی ایجاد وبلاگ جدید کلیک و کار رو دنبال کنید. اما اگر می خواهید حرفه ای تر کار کنید مثلا میتونید از طریق پرشین تولزاقدام به ثبت دامنه و خرید فضا کنید و بعد هم بهتره وردپرس رو در فضای میزبانی وبتون برای تولید و مدیریت محتوا نصب کنید. راستی امروز با اینترنت که بودم گفت که گوگل هم فضا برای وبلاگنویسی در اختیار کسایی که Gmail دارن میذاره. اگه جی میل نداری، برای اینکه درست کنی باید دعوتنامه داشته باشی. اگه نداری، من دارم، میتونم برات بفرستم. کافیه بهم ایمیل بزنی.
۲- انتخاب نام دامنه و عنوان وبلاگ: سخته ولی شدنیه! میتونی از چند نفر از نزدیکات کمک بگیری. در انتخاب نام دامنه بیشتر دقت کن چون تغییرش، به سادگی تغییر عنوان وبلاگ نیست.
۳- انتخاب قالب وبلاگ: چند قالب ساده رو که در دسترس هست ورانداز کن و اونو که بیشتر به دلت میچسبه موقتا برای شروع انتخاب کن.اصلا نترس چون هر وقت که دلت بخواد یا مثلا خوانندگانت بخوان میتونی براحتی قالب وبلاگتو عوض کنی و هیچ مشکل آنچنانی هم پیش نمیاد. مشکلی نیست که آسان نشود – مرد (و زن !) آنست که هراسان نشود. راستی منظورم از قالب ساده، قالب سبکه! بعضی از قالب ها سنگین هستند و لود شدنشون طول میکشه و ممکنه بازدید کنندگان رو از ادامه مشاهده وبلاگ سرخورده کنه!
۴- چه جوری شروع کنم؟: خب خیلی ساده. میتونی پس از ذکر نام خدا به بینندگان و خوانندگان مطالبت سلام کنی و احتمالا خودت رو خیلی کوچیک معرفی کنی و علت نوشتنت رو بگی. البته مجبور هم نیستی دلیل بیاری. بد نیست به اولین پست چندین و چند وبلاگ یه نگاهی بندازی!
۵- خواننده از کجا بیارم؟: اول یه ایمیل به همه کسایی که آدرس ایمیلشونو داری بزن و آدرس وبلاگتو بده. دوم یه sms به همه کسایی که شماره موبایلشونو داری بزن و سوم هم به اونایی که ایمیل و موبایل ندارن از کانالهای ارتباطی دیگه خبر بده. بهشون بگو به دوستان دیگه شون هم بگن!
۶- انجام تنظیمات وبلاگ: خیلی از تنظیمات لازم برای چگونگی نمایش مطالب (پست ها) مثل تعداد پست ها در صفحه نخست – نحوه بایگانی مطالب – نحوه نمایش تاریخ و ساعت پست ها و … به قالب بستگی داره و با دیفالت های قالب ها میتونی راحت کنار بیایی و نیازی به تغییر خاصی نیست. ولی اگه بخوای وبلاگتو سفارشی تر کنی، در کنترل پنلت آپشن های متعددی هست که براحتی میتونی اونارو تغییر بدی و تغییرات رو ذخیره کنی و یه نگاه به وبلاگت بعد از اعمال تغییرات بندازی. این کار آخری رو حتما بکن یعنی کنترل تغییرات در تنظیمات وبلاگ.
۷- دسته بندی موضوعات: از اول نمیخواد بهش فکر کنی. هر مطلبی که می نویسی ببین به چه دسته ای میتونه تعلق داشته باشه. اگه این دسته رو ایجاد نکردی، ایجادش کن.
۸- پیوندها: معمولا در قسمت لینکها آدرس وبلاگ یا سایت های مورد علاقه شونو میذارن. بیشتر هم لینک دادن به همدیگه طرفینیه! یعنی شما لینک میدید اون طرف هم همینطور.
۹- پیوندهای روزانه: معمولا در حین وبگردی و وبلاگخوانی از بعضی از مطالب دلپذیر آدرسی در این قسمت برای روز مبادا نگه میدارن!
۱۰- آمار بازدید: اگر خیلی براتون مهم نیست که هیچی ولی اگر مهمه از یکی از سایتهایی که این کارو میکنند (مثل وبگذر یا گوگل آنالیتیک) یه شمارنده بگیر. البته در وردپرس میتونی پلاگین برای این منظور هم نصب کنی.
۱۱- چی بنویسم؟: هر چه میخواهد دل تنگت بگو!
۱۲- مطلب کم نمیارم؟: نه! این یکی از دغدغه های من هم بود که یه وقت نگرانش بودم ولی به مرور زمان دیدم اصلا نباید بخاطرش فکرمو مشغول کنم!
۱۳- وبلاگنویسی چقدر وقت لازم داره؟: زیاد وقت نذار وگرنه میبری!!! اگر هم خیلی کم وقت بذاری، ویزیتورات میپرن! بنظر من هفته ای حداقل یکساعت خوبه. نه چندان بخور کز دهانت برآید – نه چندان که از ضعف جانت درآید!
۱۴- توصیه ات چیه؟؟؟ ::: توصیه ام اینه: یکی رو پیدا کن که تو مشکلات فنی کمکت کنه! من خودم حاضرم تا جایی که بلد باشم و وقت داشته باشم. وبلاگنویسان هوای همدیگرو دارن و باید داشته باشن!
نگران نباش، حتما موفق میشی. پس همین الآن شروع کن !
پی نوشت: تو پای به راه درنه و هیچ مپرس – خود راه بگویدت که چون باید رفت

3 Replies to “نگرانی های یک وبلاگ ننویس”

  1. حسین دولت آبادی

    آقا من تازه میخوام توی هاست شخصی شروع کنم و هنوز شروع نکردم. اما یک مشکل دارم البته با وردپرس دات کام :
    چند وقت قبل کسی از من سوال کرد که من توی کف موندم ! اگه وردپرس رو توی هاست شخصی داشته باشی که فقط با نصب یک پلاگین یک ادیتور پیشرفته ظاهر میشه که تمام مشکلات نوشتن مطلب رو حل می کنه اما مثلاً چطوری توی وردپرس دات کام با فونت 8.5 بنویسیم . ناخودآگاه تبدیل به 10 میشه و این یعنی خود معضل !!!!
    ممنون میشم اگه بنده رو راهنمایی کنید . مایلم بدونم خود شما چطوری با فونت 9 مطلب می نویسید ؟
    موفق و پیروز باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *