مرامنامه نویسان زیاد می شوند

پس از نوشتن این پست، باز هم کامنت و ایمیل داشتم. ضمن تشکر از دوستانی که اظهار نظر کرده اند، موارد زیر مطرح میشود:
1- پسر فهمیده ظاهرا مسافرت هست و قول داده که کوتاه بنویسه. ولی هنوز دکتر مزیدی عزیز قول نداده!
2- به نظر من باید وبلاگنویسان به موارد مهمی مثل نوشتن مرامنامه بیشتر عکس العمل نشون بدهند. متاسفانه اغلب نویسنده ها به مسائل کم اهمیت تری سرگرم میشوند.
3- برای توسعه مرامنامه نویسی پیشنهاد میکنم کسانی که مرامنامه می نویسند را تشویق کنیم و به مرامنامه های آنها و همچنین پستهای مرتبط لینک بدهیم. با اینکار کسانی که مرامنامه می نویسند از مورد توجه قرار گرفتن احساس رضایت خاطر میکنند و به سایر دوستان وبلاگنویس توصیه خواهند کرد که آنها نیز بنویسند.
4- بهتره مدتی کلمه مرامنامه را زیر ذره بین بذاریم و در اینترنت آنرا جستجو کنیم. با کلیک کردن روی نتایج جستجو باعث شویم که مطالب مربوط به مرامنامه و وبلاگهای حاوی آن رنک بالاتری بدست آورند.
5- برخی از وبلاگنویسان در پای مرامنامه هایی که تا کنون نوشته شده کامنت گذاشته اند. این نشان دهنده هوش و درایت و توجه آنها به اهمیت این کار است. من فکر میکنم بیشتر کسانی که عکس العمل نشان نداده اند، خبر از موضوع ندارند. باید کاری کنیم که همه خبردار شوند. من با بالاترین کار نکردم و آشنا نیستم. فکر میکنم خوبه دوستانی مثل یک پزشک و … با مطرح کردن و فرستادن لینک مطالب به بالاترین باعث بشوند که افراد بیشتری خبردار شوند.
6- یکی از دوستان کامنت گذاشته بود که مرامنامه در واقع همون درباره هست. ببینید ما اصرار نمی کنیم که اسمش حتما مرامنامه باشه و به محتوا اهمیت می دهیم. اما به نظر شما بهتر نیست همه یک دست کار کنیم؟ من قبلا در این مطلب اشاره ای به تدوین استانداردی برای وبلاگها داشتم که نوشتن مرامنامه هم میتونه جزئی از اون باشه.
7- آقای دهقانی عزیز هم در مورد مرامنامه پست خیلی خوبی نوشته. پیشنهادات بسیار خوبی مطرح شده از جمله اینکه: عهدنامه یا قراردادی اینترنتی نوشته شود که وبلاگنویسان بتوانند به آن استناد کنند و با اسم وبلاگ خود پای آن را امضا نمایند. این عهدنامه اینترنتی را می توان در یک وبلاگ جدا با آدرسی مستقل منتشر نمود.

8- من با پیشنهاد فوق موافقم و آمادگی خودم را برای کمک در این مسیر اعلام میکنم.
9- گذاشتن کامنت پای مرامنامه با اینترنت ممکن است و کامنت گذاشته اند. شما نیز میتوانید نظر بدهید.
10- آقای بهمنی عزیز هم نظر خود را نوشته اند و اینکه قبلا به فکر چنین چیزی بوده و پیشنهاد جالبی هم ایشون داره که برای هر صنف یا رشته تخصصی یک مرامنامه نوشته بشه. ببینید چقدر پیشنهادات خوبی ارائه شده. همینکه وبلاگستان به فکر فرو رفته و چنین موارد خوبی مطرح میشه خودش بسیار ارزشمنده. راستی آقای بهمنی لینک پستت رو حتما برای ما بفرست.
11- آقای منیری علیرغم نظری که در وبلاگ من داده بود، در دنیای وبلاگ نظر موافق داده.
12- مرامنامه را در گوگل جستجو کردم. مرامنامه مجمع وبلاگنویسان مسلمان را پیدا کردم. 9 اردی بهشت 85 نوشته شده. حتما بخونید.

پی نوشت: مرامنامه پرشین تولز را نگاه کنید.

2 Replies to “مرامنامه نویسان زیاد می شوند”

  1. علیرضا حسینی

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام
    آقا من هم با شما موافقم و از همون ابتدا هم گفتم که وجود این صفحه مهمتر از عنوان صفحه است. گرچه بازهم با شما موافقم که یک‌دست بودن بد نیست، اما من هرچی فکرشو می‌کنم به این نتیجه میرسم که با واژه‌ی “مرامنامه” حال نمی‌کنم. دلم می‌خواد باهاتون یک‌دست بشم، اما نیمشه و با واژه‌ی “مرامنامه” نمی‌تونم کنار بیام. هرچی که به نظرم لازم بوده، در صفحه‌ی “درباره من” نوشته‌ام.

  2. دهقانی

    سلام

    به نظر من مرامنامه با «درباره» فرق می کند. چون در یک مرامنامه وبلاگنویس به شرایط نوشتن در وبلاگش اشاره می کند و اینکه متعهد به چه اصولی ست. مثلا حق کپی رایت در بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته شده و از قبل مورد قبول همه قرار گرفته ولی در کشور ما متاسفانه خیلی جاها رعایت نمی شود. وبلاگنویسان می توانند با تعهد خود به حق کپی رایت این رفتار را در جامعه نهادینه کنند.

    اینکه نوشته اید همه یکدست کار کنیم من هم موافقم و فکر می کنم اول باید متنی عمومی بنویسیم و بعد این متن را برای مدتی به بحث و بررسی بگذاریم و اشکالات احتمالیش را رفع کنیم.
    موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *