کاپیتان معرب

روزی درمحضر کاپیتان معرب از اساتید علوم دریایی دانشکده نشستم و سوالی را که داشتم پرسیدم و علاوه بر جواب سوالم اطلاعات بیشتری هم گرفتم. ضمن تشکر از ایشان مختصر مطالب به شرح ذیل است: کلیه اجرام آسمانی روی مدار بیضوی حرکت می کنند و حتی مدار حرکت ماهواره ها نیز بیضوی است. نوری که از ماهواره ها دیده می شود انعکاسی است. مدار بیضوی گردش زمین به دور خورشید موسوم به دایره البروج با مدار استوا زاویه 23 و نیم درجه دارد (زاویه میل). این زاویه باعث تغییر فصل میشود. خورشید حداکثر روی مدار 23 و نیم درجه شمالی موسوم به راس السرطان یا cancer می ایستد و از جنوب نیز تا 23 و نیم درجه جنوبی (مدار راس الجدی یا capricorn ) پایین می آید. در اعتدالین (اول بهار و اول پاییز) خورشید روی استوا می تابد. حداکثر طول روز و شب 14 ساعت می باشد. بیشترین فاصله مرکز زمین تا مرکز خورشید در مدار بیضوی 150 میلیون کیلومتر و کمترین فاصله 145 میلیون کیلومتر (در اول زمستان) است.

حرکات خورشید: حرکت وضعی هر 25 روز یک بار به دور محور خودش – حرکت انتقالی دور کهکشان راه شیری هر 200 میلیون سالی یکبار. تا کنون خورشید 27 بار دور کهکشان راه شیری چرخیده و با توجه به این عمر جهان محاسبه میشود. کهکشان راه شیری 100 هزار سال نوری با ما فاصله دارد.

حرکات زمین 5 تاست: وضعی – انتقالی – حرکت دور کهکشان راه شیری همراه خورشید (و 2 حرکت دیگر که قرار شد بعدا بپرسم) سرعت گردش زمین به دور خود (حرکت وضعی) روی خط استوا 900 مایل در ساعت یعنی حدود 450 متر بر ثانیه میباشد. بعبارت دیگر کسانی که روی خط استوا هستند با این سرعت در حال حرکت هستند. این سرعت معادل حدود 1650 کیلومتر در ساعت است. به بزرگی این عدد در مقایسه با سرعت اتومبیل های سواری فکر کنید! هر چه شعاع مدار کوچک شود سرعت فوق کم میشود تا در قطبین به صفر میرسد.

بله، به اصطلاح استاد معرب ما داریم دور میشویم!

4 Replies to “کاپیتان معرب”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *