مسئله حجاب؟

کامنت زیر را پاي این پست گذاشته بودم:
87 درصد پاسخ دهندگان اذعان داشتند كه در حال حاضر اجراي چنين طرحي ضروري است، در حالي كه 13 درصد آنها همانند مخالفاني كه در سطور بالا از آنان ياد شده بر اين باور بودند كه در شرايط كنوني اجراي آن فاقد اولويت است.
ببخشيد آقاي ابوذر خان
من خود نيز دغدغه مسائل اسلام و انقلاب را دارم.
اولا چرا شما کامنت قبلي مرا منتشر نکرديد؟ خداي نکرده حاوي فحش و ناسزا و توهين که نبود!
در ثاني قسمتي از پستتان را که در بالاي اين کامنت آورده ام قبول ندارم. حتما شما بيشتر از من قرآن مي خوانيد. آيا ميدانيد (بقول آقاي قرائتي) چند جا در قرآن “ولکن اکثرهم لا يعقلون” – لا يفقهون – لا يشعرون و … آمده است؟ آيا هميشه ميتوان به اين درصدها دل خوش کرد؟
برايتان سلامتي و توفيق خدمت در راه اسلام راستين (نه راه مدعيان مسلماني) خواستارم. براي من هم دعا کنيد. اينرا فراموش نکنيد که “
لا اکراه في الدين” راستي تا بحال خوب به معنا و مفهوم و فلسفه اين بخش از قرآن کريم انديشيده ايم؟
امروز دیدم ابوذر عزیز جواب داده (البته قبلا جواب داده، من امروز دیدم). آخرش هم نوشته ما که نفهميديم چه حرف حسابی ميشه از تو کامنت شما بيرون کشيد . اما من از پاسخ ایشان قانع نشدم. اولا من به اصل نظرسنجی انجام شده ایراد دارم. انتخاب جامعه آماری برای نظرسنجی از خود نظرسنجی مهمتره. ما یا اصلا نظرسنجی نمی کنیم و همینطوری الکی نتایج آنرا اعلام می کنیم (نتایج نظرسنجی انجام نشده!) و یا اینکه در انجام نظرسنجی ها ایراد داریم. انتخاب جامعه آماری و همچنین طراحی سوالات نظرسنجی و شیوه انجام آن و جمع آوری و تحلیل نتایج، سازوکارهای خاص خود را میطلبد که متاسفانه اغلب به درستی انجام نمی شود. از طرف دیگر توجه ابوذر را به مقطعی از تاریخ صدر اسلام جلب میکنم که متاسفانه در آن مقطع علی (ع) را کنار گذاشتند و خلفای دیگر جانشین پیامبر شدند و تا زمانی که مردم نخواستند، علی بر مسند حکومت ننشست! ببینید مشروعیت به تنهایی کفایت نمی کند و مقبولیت هم لازم است. همواره نمی توان با مبانی علمی و حتی قانونی مملکت را اداره کرد و بر مردم حکومت کرد. همانطور که می دانید ما سه چیز را بعنوان ملاک داریم: شرع – قانون و عرف. متاسفانه در برخی (یا بسیاری) موارد عرف متفاوت با شرع یا قانون است و صرفا قانونی یا شرعی بودن چیزی نمی تواند ملاک عمل قرار گیرد و موجب موفقیت در اجرا نمیشود. شاید برای همین هم هست که قرآن بارها اشاره میکند که اکثرهم لایعلمون (و مشابه این تعبیر). منظورم اینست که برای اینکه بیاییم بگوییم وضعیت حجاب را میخواهیم درست کنیم، لزوما نیازی به ارائه نتایج نظرسنجی های اینجوری نیست! ضمن اینکه موارد زیر هم نیاز به بررسی دارد:
چگونگی برخورد با بدحجابی و اینکه ملاک حجاب درست یا غلط چیست (که نیاز به فتوای مراجع دارد و تازه ممکن است خانمی به فتوای مرجع خودش درست عمل کرده باشد ولی از نظر دولتمردان یا مجریان پوششش درست نباشد!) و همچنین اینکه اصلا آیا کسانی که به اصل حجاب اعتقاد ندارند هم مجبورند با حجاب باشند یا نه؟
به نظر من ما باید فرهنگ سازی کنیم. با اجبار چیزی درست نمیشود بلکه مخفی میشود و این ضررش برای جامعه و آینده بیشتر است. باید ببینیم چرا دختران یا زنان ما حجاب اسلامی را رعایت نمی کنند؟ شاید دلیلش مخالفت با حجاب نیست بلکه مخالفت با چیز دیگری است که به این شکل بروز کرده؟!
شهید بهشتی هم (منبع : بازتاب – انتشار نامه منتشرنشده شهيدبهشتي درباره «زن» پس از چهل سال) گفته: حجاب اسلامي اين است كه زنان مسلمان بدون آرايش و ساده بيرون آيند و دستها تا مچ، پاها تا مچ، و غير از صورت، جاهاي ديگرشان در لباس پوشيده باشد و چادر و توابع آن لازم نيست. زن ميتواند با داشتن حجاب اسلامي، چنان لباس بپوشد كه هم باحجاب باشد و هم لباسش، دست و پاگير او نباشد و چابك و چالاك بتواند زندگي كند

راستی ببخشید که مطلب مربوط به یک موضوع قدیمی بود که ظاهرا الآن از دستور کار و توجه مردم خارج است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *