4G ایرانسل / 3G رایتل

خبردار شدم که ایرانسل طرحی داره موسوم به  96 ایرانسل – سامسونگ

به این ترتیب که گوشی سامسونگ 4G مدل J5 بعلاوه یه سیمکارت و 96 گیگابایت اینترنت یکساله رو میده 880 هزار تومان. قیمت گوشی فوق رو گرفتیم و بررسی کردیم دیدیم به دروغ میگن 96 گیگابایت اینترنت رایگان!

در واقع حدود 200 هزار تومان پول اینترنت رو کشیدن روی پول گوشی!!!

در حالی که من وقتی برای خرید گوشی گلکسی گرند از طرح  “بسته سیم کارت و گوشی” رایتل استفاده کردم حدود 240 هزار تومان به نفعم شد.

خب با اوصاف فوق از استفاده از طرح 96 منصرف شدم. اما از آنجا که

“هر گلی نو که در جهان آید – ما زعشقش هزار دستانیم (!)”

به قصد آزمایش  4G ایرانسل و مقایسه اون با اینترنت 3G رایتل؛ روز 8/آذر/94 (برابر 29/نوامبر/2015) ساعت 17:21 از نمایندگی ایرانسل در قم یک مودم  3G-4G خریدم، مدل LH92 به همراه یک سیمکارت 4G به مبلغ 270 هزار تومن.

lh92-4gmodem

و اما مشاهدات و تجربیات:

1-مودم به طور اتوماتیک وضعیت پوشش شبکه از نوع  G/3G/4G را تشخیص میده و ضمن سوییچ به وضع مناسب؛ آنرا در نمایشگر خود نشون میده. منظور از G همون 2G هستش!

2- نقشه پوشش شبکه در وضعیتهای 2G/3G/4G را میتونید در سایت ایرانسل در قسمت مناطق تحت پوشش  و با وارد کردن نام شهر و انتخاب نوع 2G/3G/4G بررسی کنید.

3- شهرهای اراک و قم تحت پوشش 4G ایرانسل میباشند.

4- در برخی مواقع با اینکه در منطقه تحت پوشش 4G بوده ام، اما نوع سرویس روی مودم برای مدتی به 3G تغییر میکند! به عبارت دیگر پوشش 4G در مناطق تحت پوشش در حال حاضر دارای ناپایداری میباشد. وقتی نوع سرویس به 3G تغییر میکند، سرعت اینترنت کم میشود.

5- سرعت اینترنت (اندازه گیری شده با speedtest تحت اندروید – که حداکثر سرعت را در زمان تست نشان میدهد) 4G ایرانسل از 3G رایتل بالاتر است.

6- حداکثر سرعت رایتل در مقایسه با گذشته بیشتر شده است. به عبارت دیگر به دلیل رقابت اپراتورها و برای جلوگیری از کاهش مشتریان؛ رایتل سقف سرعت را بازتر از قبل گذاشته است.

7- انحراف معیار تغییرات سرعت ایرانسل در مناطقی که من تست کردم از انحراف معیار تغییرات سرعت رایتل بیشتر است. این موضوع نیز میتواند ناشی از عدم رسیدن شبکه ایرانسل به پایداری باشد که در آینده و در صورت پایداری بیشتر شبکه احتمالا حل میشود.

8- حدود نیم ساعت پس از خرید و در نقطه ای که شبکه پوشش  4G  داشت؛ کلا ارتباط قطع شد. با 700 تماس گرفتم گفتند باید خطتتون رو شارژ کنید و بسته بخرید. گفتم شما در تبلیغاتتان نوشته اید 2 گیگابایت اینترنت رایگان دارم. گفتند بسته هدیه 24 ساعت بعد فعال میشود. من سیمکارت اعتباری را  شارژ کردم و یک بسته 200 مگابایتی خریدم به مبلغ 5000 هزار تومان ولی باز هم اینترنتم وصل نشد. فردای آن روز هم فقط یک چند دقیقه ای وصل شد و دوباره قطع شد.

9- مجددا با 700 تماس گرفتم و تهدید کردم که در صورتی که کیفیت سرویسشان بد باشد، اصلا مودم را در سطل آشغال خواهم انداخت! گفتند در جاهای دیگر هم امتحان کنید ببینید اگر به صورت 4G وصل نشد لااقل بایستی 3G یا 2G وصل شود. جلسه ای در دانشگاه قم داشتیم. مودم را با خودم برداشتم و به آنجا بردم اما نه در آنجا و نه در طول مسیر وصل نشد. مودم را با خودم به اراک آوردم ولی در اراک هم در هیچ جا وصل نشد. مجددا با 700 تماس گرفتم که گفتند مودم را به نمایندگی قم ببرید تا مشکلتان را حل کنند. به آنجا بردم و آنها پس از بررسی گفتند سیمکارت ایراد دارد و (روز 14/آذر/94 برابر 5/دسامبر/2015 ساعت 9:49) 12000 تومان دیگر گرفتند و یک سیمکارت دیگر دادند!

10- پس از دریافت سیمکارت تا کنون همواره اتصال به اینترنت برقرار بوده است. یک بسته 3 گیگابایتی یک ماهه خریدم به مبلغ 13000 تومان. بعد از چند بار تماس؛ ظاهرا بسته هدیه 2 گیگابایتی را نیز برایم شارژ کرده اند اما میزان مانده همه بسته هایم را نه در نرم افزار مودم با USSD و نه در نرم افزار اندرویدی “ایرانسل من” نمیتوانم مشاهده کنم. با 700 تماس گرفتم میگویند سیستم تنها مانده بسته جاری شما را نشان میدهد و پس از اتمام بسته جاری اگر بسته دیگری داشته باشید فعال خواهد شد. باید منتظر بمانم ببینم چه خواهد شد؟

4g-ussd

11- حتی در جاده اراک قم نیز اتصال به صورت 2G برقرار است اما با سرعت بسیار پایین

12- در منطقه ای از اراک سرعت از 10 مگ نیز فراتر رفت

4gspd-arak1

13- حداقل سرعت رایتل 0.1 و حداکثر آن 8.72 مگابیت در ثانیه

14- حداقل سرعت ایرانسل 0 و حداکثر آن 10.85 مگابیت در ثانیه

15- دیشب سرعت رایتل کم بود. با 200 تماس گرفتم و تهدید کردم که در صورتی که کیفیت سرویسشان را بهبود نبخشند، قطعا مشتریان خود را از دست خواهند داد. گفتند با استفاده از سایت  speedtest.ir سرعت را اندازه گیری کنم. سایت فوق متوسط سرعت را اندازه گیری میکند که برای 4G عدد 1.49 و برای رایتل عدد 1.32 را نشان داد.

spdtst11

تصویر بالا مربوط به سرعت اینترنت ایرانسل در وضعیت 4G و تصویر پایین سرعت اینترنت رایتل

spdtst12

16- عصر امروز مجددا ایرانسل در وضعیت 3G  قرار گرفت (بند 4). سرعت را با هر دو ابزار مذکور در بند 5 و 15 مقایسه کردم. با ابزار بند 5 حداکثر سرعت 3G ایرانسل برابر  1.21 و سرعت رایتل 5.59 بود و با ابزار بند 15 متوسط سرعت ایرانسل 821 کیلو و سرعت رایتل 1.01 مگا بیت در ثانیه بود.

و اما چند نکته دیگر

الف- تنوع طرحهای بسته های تشویقی اینترنت ایرانسل خیلی زیاد است. البته برخی طرحها مشکل دار است و ناشدنی! مثلا طرحی دارند که به مدت 4 ساعت از 2 تا 6 صبح  20 گیگابایت را میدهند 2000 تومان. اما با فرض اینکه دقیقا در تمام مدت 4 ساعت فوق سرعت 10 مگابیت بر ثانیه باشد و هیچ سرریزی را نیز محاسبه نکنیم (که فرضی محال است!) آنگاه حداکثر حجم دانلود ممکن 17.5 گیگابایت خواهد شد و نه 20 گیگابایت!!!

ب- ظاهرا مقرون به صرفه ترین طرح معقول و ممکن ایرانسل 3 گیگابایت یکماهه 13000 تومان است. رایتل قبلا 2 گیگابایت را یکماهه میداد 23000 تومان بعد شد 21000 تومان و بعد با رقابت 4G ایرانسل؛ طرح جدیدی ارائه کرده که 3 گیگ روزانه و 3 گیگ شبانه را میدهد 15000 تومان (رقابت همواره به نفع مشتریست). من 3 ماه است که از این طرح استفاده کرده ام اما تلاش ما (اعضای خانواده) برای استفاده از همه حجم داده شده بی نتیجه بوده و برای سومین ماه متوالی بیشتر حجم شبانه باقیمانده ما میسوزد!

ج- ایرانسل یک امکان خوب در زمان خرید بسته های اینترنتی دارد و آن اینست:
اگر در زمان خرید بسته گزینه «تمدید خودکار» را انتخاب کرده باشید، بسته در پایان دوره اعتبار تمدید خواهد شد …
به رایتل پیشنهاد دادم که آنها نیز چنین امکانی ایجاد کنند

د- ایرانسل یک کانال در تلگرام ایجاد کرده و با آن 4G را تبلیغ میکند. نمیدانم رایتل هم کانالی در تلگرام دارد یا نه؟ اما چیزی که میدانم اینست که برخی اطلاعاتی که در کانال ایرانسل ارائه شده غلط است. به عبارت دیگر دروغ میگویند؛ گول نخورید. بعنوان مثال تصویر زیر را ببینید

irncl-tlgrm

در تصویر فوق به غلط نوشته شده که حداکثر سرعت نسل سوم تا 5 مگابیت در ثانیه میتواند باشد. در حالی که حداکثر سرعت نسل سوم تا 21 مگ میتواند باشد و نسل چهارم تا 100 مگ. البته مشکل مملکت ما اینجاست که (نظریه خود عقب نگهدار!) دولت اجازه نمیدهد شما با سرعت بالا به اینترنت وصل شوید. حالا چرا؟ من نمیدانم! خودتان بروید از دولت بپرسید!!!

بنابراین وقتی مثلا حداکثر سرعتی که اپراتورها مجازند به شما بدهند مثلا 2 مگ باشد، دیگر 4G مزیتی بر 3G ندارد!

ه- و در آخر بد نیست یک تصویر (مجهز به لینک) دیگر را که در کانال ایرانسل در مورد “سیر تکامل نسل های مختلف اینترنت همراه” دیدم برایتان بازنشر کنم. شاد و پیروز و سربلند باشید و به امید اینکه ما نیز پیشرفته شویم…

irncl-234g

 

 

4 Replies to “4G ایرانسل / 3G رایتل”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *