سالگرد آغاز وبلاگنویسی من

1- نرم نرمک میرسد اینک بهار – تبریک مرا پذیرا باشید. خدا کنه سال خوبی در پیش داشته باشید به از این سالها. الهی آمین

2- وبلاگ من چند سالشه؟ از 22 اسفند 84 تا کنون؛ 14 سال گذشته با فراز و نشیبهایی! شاید مهمترینش را بتوان نقطه عطف نامید؟!

این روزها که در قرنطینه کرونا هستیم؛ با خود فکر میکردم که چه وقایعی مهمند و چه وقایعی مهمتر و برای چه اتفاقاتی سالگرد میگیرند و تا چند سال و چرا؟

ببینید؛ مثلا برای فوت که خیلی مهم است؛ مراسم تشییع و تدفین و مجلس ختم و سوم و هفتم و چهلم و سالگرد هست! شنیده ام برای روحانیون فوت شده، هفتم نمیگیرند. برای مردم عادی؛ اولین سالگرد؛ آخرین سالگرد است. اما برای حسین بن علی؛ سالهاست که نه تنها سالگرد عاشورا که حتی سالگرد اربعین هم مراسم هست!!

خب؛ در زندگی هر کسی؛ اتفاقات مهم زیادی می افتد. برای هر کس به نوبه خود، برخی اتفاقات مهمند. شاید بشود گفت که مهمترین اتفاقات برای همه؛ اتفاقاتی است که در شناسنامه او نوشته میشوند: تولد – ازدواج – بچه دار شدن – مرگ (و برای بعضیها هم، طلاق)!

در اینکه اینها برای همگان بصورت مشترک، بسیار مهمند شکی نیست و خب شاید اغلب مردم برای این اتفاقات مهم؛ سالهای متمادی، سالگرد برگزار کنند (البته همانطور که گفتم؛ به استثنای مرگ).  پروتکل هر کس و یا هر خانواده برای یادآوری این سالگردها چیست؟  برخی شاید تنها به یک تبریک بسنده کنند و یا گل و شیرینی بخرند و بالاتر از آن هدیه! یا ممکن است خانواده به رستوران یا کافه ای بروند و از خودشان پذیرایی کنند (با یا بدون دعوت از مهمانان دیگر)!

اما ممکن است از بین چندین و چند اتفاق مهمی که برای هر کس در طول عمرش می افتد؛ برخی اتفاقات مهم تر باشند. اتفاقات مهم زیادند اما مهمترین ها برای هر کس چیست؟ مثلا

به مدرسه یا دانشگاه رفتن و فارغ التحصیل شدن – سربازی یا جبهه رفتن و مجروح یا جانباز شدن – اشتغال به کار – خرید خانه یا ماشین – تغییر شغل یا محل سکونت – احضار یا بازجویی (رو به دیوار؟!) و زندانی شدن – فیلتر شدن و … هر یک به نوبه خود ممکن است خیلی مهم باشند. به نظر من هر یک از این اتفاقات که تاثیر زیادی در شکل گیری شخصیت یک نفر یا تغییر افکار و عقایدش بگذارد؛ جزو مهمترینهاست. ممکن است شما یک کاری کنید که بسیار مفید و ارزشمند (برای خودتان و یا دیگران) و یا مایه حظ وافر باشد؛ مثلا وبلاگنویسی! این هم جزو مهمترینهاست.

به نظر من بد نیست که هر کس برای مهمترین اتفاقاتش در تقویم شخصی اش یک سالگرد تنظیم کند تا سال به سال مانند زنگ هشداری آن اتفاق مهم برایش یادآوری شود.

من برای خودم در تقویم گوشی ام این کار را کرده ام!

راستی؛ غیر از اتفاقات مهم شخصی؛ هستند اتفاقات مهم دیگری که برای کل مردم اهمیت دارند. مثلا به مناسبت تولد حضرت زهرا؛ سالگرد میگیریم و آن را روز زن/مادر نام نهاده ایم که برای یادآوری جایگاه و شان و شخصیت آنان، این مناسبت را  بزرگش میداریم. 

و در آخر اینکه: در سالگردها چه کنیم؟ به نظر من یادآوری و گفتگو در باره اهمیت و ابعاد موضوع؛ خوبست. البته ممکن است به فراخور هر اتفاق؛ اقدامات متناسب دیگری هم انجام شود. مثلا من تصمیم گرفته ام به مناسبت سالگرد وبلاگنویسی ام (در ایام پایانی سال یا آغازین سال بعد!)؛ آمار بازدید  منتشر کنم…

3- گفتیم که در برخی سالها؛ معادل شمسی و میلادی یک تاریخ؛ با همدیگر 1 روز اختلاف دارند. مثلا جدول زیر را نگاه کنید:

تاریخ شمسی تاریخ میلادی
22 اسفند 84 13 مارس 2006
22 اسفند 85 13 مارس 2007
22 اسفند 86 12 مارس 2008
22 اسفند 87 12 مارس 2009
22 اسفند 88 13 مارس 2010
22 اسفند 89 13 مارس 2011
22 اسفند 90 12 مارس 2012
22 اسفند 91 12 مارس 2013
22 اسفند 92 13 مارس 2014

در مورد مبنای این اختلاف قبلا نوشته ام (لینک)

همچنین قبلا پیشنهادی برای نمایش توامان تاریخ میلادی و شمسی داده ام (لینک و لینک)

حالا میماند اینکه: مبنا را برای سالگرد؛ سالگرد شمسی در نظر بگیریم یا میلادی (و یا قمری)؟!

 

One Reply to “سالگرد آغاز وبلاگنویسی من”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *