رفع اساسی مشکلات بر اساس ITIL

بسیار خوب؛

بعد از انتشار این پست از سلسله پستهای مربوط به کتاب گنجور؛ مشکل عدم نمایش کرکترهای فارسی باز هم تکرار شد و تقریبا همه چیز بهم ریخت.

بر اساس توصیه های ITIL  در صورتی که مشکلی ۲ بار تکرار شود؛ یعنی برای بار سوم اتفاق بیفتد؛ باید برای آن چاره ای اندیشید و اساسی حلش کرد.

این بار تصمیم گرفتم مشکل را ریشه یابی و به گونه ای حل کنم که دیگر تکرار نشود.

پیرو ارسال تیکت به پشتیبانی پرشین تولز (باز هم دست مریزاد به پشتیبانی خوبشان) با همکاری ایشان و دیگر دوستان ؛ موارد زیر مشخص و انجام شد:

۱- از پشتیبانی پرشین تولز؛ آقای احسان حسین زاده (که ظاهرا “از قدیمی ترین وبلاگنویسهای فارسیه که سایتی با دامنه Ehsanix داشت و از همونجا پرشین تولز رو ساخت”) گفت:

ظاهرا در برخی وردپرسهای قدیمی شما محتویات دیتابیس latin1 است. بهتر است آنها را utf8 کنید.

پس از این راهنمایی؛ ابتدا کانورت/تغییر کرکترست/DB_CHARSET  دیتابیسها به utf8 در دستور کار قرار گرفت. کانورت محتوای ۲ تا از دیتابیسها با کمک بی دریغ و بی چشمداشت آقای حسین زاده انجام شد. کانورت دیتابیس سوم نیز با همکاری یکی از دوستان (جناب آقای محمد لک از همکاران خوب برنامه نویس – اینجا و اینجا را ببینید) انجام شد. همین جا لازمست از هر دوی این گرامیان تقدیر و تشکر ویژه بنمایم. چرا که در شرایطی که خودم دسترسی درست و درمونی به اینترنت نداشتم؛ اگر نبود یاری این عزیزان؛ این مهم ممکن نبود. (البته خروجی کانورت نیاز به یک مرور دقیقتر دارد که زمانبر است…)

۲- با MultiPHP Manager در کنترل پنل هاست؛ PHP Version برای دامنه اصلی و زیردامنه ها بر روی ۷.۴ ست شد

۳- نسخه وردپرس برای دامنه اصلی و زیردامنه ها به ۶.۴.۳ آپگرید شد

۴-  کولیشن/collation دیتابیسها را (با طی مراحل زیر)  بر روی utf8mb4_persian_ci قرار دادم

الف. وارد Cpanel خود شوید و از قسمت Database وارد PHPMyAdmin شوید.

ب. پایگاه داده‌ایکه می‌خواهید تغییرات را بروی آن انجام دهید انتخاب نمایید.

ج. در قسمت بالا PhpMyAdmin روی تب Operations کلیک کنید.

د. در پایین صفحه مطابق شکل زیر؛  collation مورد نظر را utf8mb4_persian_ci  انتخاب نمایید و پس از تیک زدن دو مربع زیر آن؛ روی  Go کلیک کنید.

۵- در فایل wp-config دستورات define(‘DB_CHARSET’, ‘utf8’)  و   define(‘DB_COLLATE’, ‘utf8mb4_persian_ci’)      قرار داده شد

۶- من برای تهیه بکاپ از پلاگین updraftplus  استفاده میکنم. تنظیمات لازم برای تهیه بکاپ اتوماتیک (مثلا روزانه – با ۱۰ عدد پشتیبان) را انجام دادم. (پیشنهاد میشود برای هر دامنه و یا زیردامنه؛ یک اکانت گوگل برای استفاده از فضای گوگل درایو آن، به عنوان فضای بکاپ ایجاد کنید)

۷- کلیه افزونه ها بروز شد و کلیه تنظیمات وردپرس در دامنه اصلی و زیردامنه ها یکدست شد

۸- کلیه ابزارکهای مورد استفاده در قالب های دامنه اصلی و زیردامنه ها مرتب و تنظیم شد و نهایتا از صفحه اصلی اسکرین شات تهیه و نگهداری شد

۹- نمایش تاریخ شمسی در یکی از زیردامنه ها اشکال داشت که تغییرات لازم (بر اساس محتوای این پست) اعمال شد.

۱۰-  فایلهای ترجمه وردپرس (برای دامنه اصلی و زیردامنه ها) بروز شد

الان تقریبا همه چیز ok  هست (فقط مانده مرور خروجی کانورت).

راستی بعدا باید در یک پست، لیست کل پیوندها را هم منتشر کنم …

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *