برقراری ارتباط ویدئوکنفرانس افتتاحیه نرمال هگزان (فنی)

خب؛ همونطور که احتمالا میدونید

شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با تولید ‹‹ نرمال هگزان›› رسماً بزرگترین ‹‹پتروپالایشگاه›› ایران شد

برای برگزاری مراسم افتتاحیه به صورت ویدئوکنفرانس توسط رییس جمهور؛ در دو نوبت اقداماتی انجام شد. نوبت اول از بعدازظهر روز 3 خرداد 99 (برابر با 23 می) اقدامات شروع شد که کنسل شد و نوبت دوم از 2 تیر 99 (برابر با 22 ژوئن) اقدامات شروع شد و نهایتا در ظهر روز 5 تیر 99 کار به انجام رسید.

گفتم بد نیست یادداشتی مختصر (کاری و فنی)؛ در این خصوص، اینجا منتشر کنم:

الف- تقریبا از ساعت حدود 4 بعدازظهر 3 خرداد با من تماس گرفتند برای فراهم سازی مقدمات ارتباط ویدئوکنفرانس. آنشب تا حدود ساعت 23 درگیر هماهنگی برای تامین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بودیم. از ساعت 8 صبح روز 4 خرداد (که مصادف با عید فطر بود) تا ساعت 8 شب هم مشغول بودیم. هم صبح و هم بعدازظهر تست گرفتیم و همه مشکلات فنی حل شد. اما برنامه کنسل شد و صبح روز 5 خرداد “مبدل hdmi  به usb ” دفتر ریاست جمهوری را تحویل آقای ملکی دادیم که با خود ببرد.

ب- از حدود ساعت  5  بعدازظهر روز 2 تیر، باز با من تماس گرفتند و اعلام کردند که مجددا بایستی اقدامات لازم را برای ایجاد ارتباط ویدئوکنفرانس جهت مراسم افتتاحیه انجام دهیم. آن روز هم تا حدود ساعت 10 و نیم شب پیگیر جور کردن مبدل فوق الذکر بودیم. بعدازظهر روز 3 تیر ساعت 17 جلسه ای با حضور نمایندگان دفتر ریاست جمهوری و استانداری و شرکت مخابرات در سالن کنفرانس پالایشگاه برگزار شد. آنشب تا بعد از ساعت 22 در پالایشگاه مشغول تست مسیر فیبر نوری بودیم. از صبح روز 4 تیر تا حدود 6 و نیم بعدازظهر کار کردیم و رفتیم. سپس از ساعت 6 و نیم صبح روز 5 تیر مجددا کار را شروع کردیم. راس ساعت 11 مراسم افتتاحیه شروع شد که اول افتتاح یک طرح پتروشیمی بود و بعد؛ از حدود ساعت 11 و نیم افتتاح تولید محصول نرمال هگزان در پالایشگاه اراک آغاز شد و به خیر و خوشی تمام شد. البته بعد از پایان افتتاحیه (که بطور مستقیم و زنده از شبکه خبر پخش میشد) برنامه شبکه آفتاب استان مرکزی در این خصوص ادامه داشت. حدود ساعت 14 کار ما تمام شد

و اما بعد؛ ذکر و توضیح مختصر مسائل فنی:

1- همکاران واحد فاوای پالایش و پخش؛ بار اول گفتند که مراسم در سالن کنفرانس (که از قبل مجهز به امکانات ویدئوکنفرانس بود) برگزار شود. اما مدیر عامل شرکت با هماهنگیهای بعمل آمده با معاون محترم وزیر؛ دستور دادند که در فضای باز محوطه مشرف به واحد تولید نرمال هگزان این کار انجام شود.

2- خب؛ طبیعیست که وقتی قرار است شما برقرار کننده ارتباط ویدئوکنفرانس باشید، نیاز به کامپیوتر – ارتباط اینترنت – تصویر و صدا دارید. ضمنا از دفتر ریاست جمهوری هم دستور داده بودند که باید برای هر سخت افزار و مسیر ارتباطی؛ یک بکاپ موجود باشد.

3- ارتباط با اینترنت: اولین مشکل ما این بود که در آن محوطه باز ارتباط اینترنت نداشتیم. بلافاصله با یک شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت تماس گرفتیم و از ایشان خواستیم که ارتباط کابلی و بی سیم به اینترنت در نقطه مورد نظر را برایمان فراهم نماید و ضمنا مودم اینترنت همراه (موبایل) نیز به صورت امانی ازشان گرفتیم. ارتباط از طریق کابل به شبکه اینترنت شرکت برقرار شد. تست سرعت گرفتیم که حدود 4 مگ بود. برای اطمینان سرعت را نیز به 40 مگ افزایش دادیم.

4- مشکل بعدی این بود که با وبکم و میکروفون لپ تاپ، امکان انتقال صدا و تصویر مناسب از محوطه فضای باز نبود. واحد سیار صدا و سیمای استان مرکزی مستقر شد و نیز سیستم صوتی و تلویزیون پنلی (دیوار تصویری) نصب و فراهم شد. واحد سیار مجهز و دیجیتالی صدا و سیما به مرکز مدیریت صوت و تصویر تبدیل شد و لپ تاپ ما مرکز برقراری ارتباط بود. واحد سیار میتوانست هر تصویری را (از منابع تصویر موجود) انتخاب و روی تلویزیونهای پنلی یا تلویزیون مقابل تریبون بفرستد و ضمنا روی فرستنده صدا و سیما برای پخش زنده. و نیز میتوانست هر صدایی را از منابع موجود انتخاب و روی باندهای بلندگوی نصب شده در محوطه پخش و یا روی آنتن زنده ارسال نماید.

5- تصویر ورودی: صدا و سیما توسط 3 دوربین (دوربین فیلمبرداری از تریبون و مدیر عامل – دوربین فیلمبرداری از مدعوین – دوربین فیلمبرداری از واحد تولید نرمال هگزان) تصویربرداری میکرد. انتخاب تصویر از دوربینهای فوق، در میز تصویر واحد سیار؛ قابل کارگردانی است. برای اینکه واحد سیار صدا و سیما بتواند تصویر را به ما (جهت انتقال به محیط ویدئوکنفرانس) بدهد؛ با توجه به محدودیت نرم افزار ویدئوکنفرانس مورد استفاده؛ باید تصویر از طریق پورت usb  به کامپیوتر منتقل میشد. ولی از آنطرف تصویری که سیار صدا و سیما به ما میداد، روی کابل hdmi  بود. نیاز به مبدل فوق الذکر داشتیم و هولمان گرفت. چون اصلا به هیچ عنوان در بازار موجود نبود و هنوز هم نیست!

6- خوشبختانه آقای ملکی (نماینده دفتر ریاست جمهوری) مبدل را همراه خود آورده بود!

7- تصویر خروجی:  تصویر صفحه نمایش کامپیوتر (نرم افزار ویدئوکنفرانس) را نیز ما به میز تصویر واحد سیار صدا و سیما دادیم.

8- صدای ورودی: صدای ورودی برای انتقال به تهران را ما از میز صدای واحد سیار گرفتیم و به ورودی صدای کامپیوتر دادیم. کیفیت مناسب نداشت و با تصویر سنکرون نبود. مجبور شدیم از کارت صدای اکسترنال استفاده کنیم.

9- صدای خروجی: صدای دریافتی از ویدئوکنفرانس را به میز صدای واحد سیار دادیم و آنها روی بلندگوهای نصب شده در محوطه و یا آنتن پخش زنده میفرستادند.

10- آخرین مشکل موجود؛ کیفیت پایین تصویر ارسالی از لپ تاپ بر روی میز تصویر واحد سیار صدا و سیما بود که پس از بررسی؛ مشخص شد علت آن عدم هماهنگی refresh rate  مونیتور لپ تاپ و میز تصویر واحد سیار است. پس از رفع این مشکل تصویری با کیفیت full HD  بر روی میز تصویر واحد سیار مشاهده شد که به اذعان دوستان صدا و سیما سابقه نداشت.

11- برای بار دوم که قرار شد افتتاحیه برگزار شود (و شد)؛ در جلسه هماهنگی اولیه؛ نماینده دفتر ریاست جمهوری اصرار داشت که ارتباط بر روی مسیر فیبر نوری بایستی برقرار شود و مسئول برقراری ارتباط نیز شرکت مخابرات است و بایستی پاسخگوی هر مشکلی باشند. نماینده مخابرات هم بهانه می آورد که ما از وضعیت فیبر نوری شما اطلاع نداریم و لذا نمیتوانیم قبول مسئولیت کنیم. نماینده مخابرات گفت که ما در نزدیکترین فاصله؛ در حدود 8 کیلومتری؛ خودمان فیبر نوری داریم. رییس فاوای استانداری گفت که شما 8 کیلومتر فیبر فورا بخوابانید. نماینده مخابرات گفت زمان برای حفاری و تامین مسیر نداریم که گفتند روی زمین فیبر بکشید و برایش نگهبان میگذاریم. نماینده مخابرات گفت در حال حاضر 8 کیلومتر کابل موجود نداریم. ما گفتیم شرکت خطوط لوله و مخابرات فیبر دارد و تنها کافیست ارتباط بین فیبر موجود؛ با رک شرکت زیرساخت در pc  فراهم شود. گفتند همین الان کار را شروع کنید و شروع کردیم و تا حدود ساعت 9 شب ارتباط برقرار و مسیر ping  شد. اما دیتا هنوز نداشتیم. صبح روز بعد دیتا هم گرفتیم و صبح و بعدازظهر تست کردیم و هیچ مشکلی نبود. سرعت هم عالی بود.

12- برای برقرار ارتباط در بار دوم؛  3 مسیر فراهم کردیم. تصویر تست سرعت مسیرها به شکل زیر است:

مسیر 1 فیبر نوری با سرعت دانلود و آپلود حدود 100 مگ

مسیر 2 مودم موبایل دیتا با سرعت دانلود 45 و آپلود 19

مسیر 3  شبکه اینترنت شرکت با سرعت دانلود 48 و آپلود 26

13- در روز 5 تیر و قبل از شروع مراسم افتتاحیه مجددا  بر روی مسیر فیبر تست گرفتیم. با اختلال مواجه شدیم که ناشی از افت و خیز سرعت بود. بلافاصله (و علیرغم مخالفت نماینده دفتر ریاست جمهوری) بر روی مسیر اینترنت شرکت سوییچ کردیم و بدون مشکل، افتتاحیه به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد و پایان یافت

14- در خاتمه لازم میدانم از حضور و همکاری همه عزیزان؛  بالاخص همکاران خودم در واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت پالایش نفت امام خمینی (چه آنان که در روی صحنه حضور داشتند و چه آنان که در پشت صحنه مشغول تامین هرگونه امکانات لازم و نیز امنیت برقراری ارتباط بودند)؛ و نیز: مدیران و مسئولین واحدهای پالایشگاه – همکاران روابط عمومی و بسیج شرکت – دوستان صدا و سیما – تامین کنندگان امکانات صوت و تصویر پنلی – شرکتهای کامپیوتری تامین کننده سخت افزار لازم و ارتباطات – دوستان عزیز ستاد پالایش و پخش و دفتر ریاست جمهوری – عزیزان و میهمانان حاضر در مراسم – تماشاکنندگان مراسم از طریق صدا و سیما – همکاران حراست و تشریفات و پذیرایی – دوستان شرکت خطوط لوله و مخابرات – دوستان شرکت مخابرات ایران و شرکت زیرساخت – مسئولین محترم استانداری  (علی الخصوص جناب آقای یساولی) و خلاصه همه عوامل مهیا و برگزارکننده این مراسم مهم؛ و مهمتر از همه، عزیزانی که در پالایشگاه طرح تولید این محصول مهم را تهیه و اجرا نمودند و باعث خودکفایی کشور در تامین این محصول شدند؛ صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم. اجر همه با خداوند بلند مرتبه. پیروز و سرفراز باشید

15- چند تصویر را در ادامه ببینید. ضمنا کلیپ مربوطه نیز در کانال تگرام شرکت و نیز با تلگرام منتشر شده است.

پی نوشت:

یادبود

2 Replies to “برقراری ارتباط ویدئوکنفرانس افتتاحیه نرمال هگزان (فنی)”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *