بازگردانی فوری یک سایت وردپرسی

خب؛ اول اشاره ای به استاندارد isms کنیم.

isms  میگوید اگر شما بخواهید امنیت اطلاعاتتان مختل نشود یا به عبارت دیگر سیستم اطلاعاتی امن و قابل اطمینانی داشته باشید، باید:

اولا یک soc  راه اندازی کنید و با ایجاد تمهیداتی مانع از نفوذ یا هک و تخریب اطلاعات شوید و سپس مرتب سیستم را پایش نمایید

در ثانی با اینکه  نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از حملات سایبری بکار میگیرید؛ اما چون ایجاد امنیت مطلق ناممکن است؛ باید بطور مرتب از اطلاعات بکاپ بگیرید (وظیفه مرکز noc)

و در نهایت تست نفوذ انجام دهید و گواهینامه isms  را بگیرید و صد البته مهمتر از اخذ آن؛ ازش نگهداری کنید.

نکته مهم اینجاست که شما باید هشیار باشید تا به محض هک شدن؛ در سریعترین زمان معقول ممکن با استفاده از بکاپها و با طی کردن روال بازگردانی فوری سیستم؛ مجددا سیستم را بالا بیاورید. بنابراین بایستی روال بازگردانی فوری سیستم قبلا تهیه شده باشد و عوامل انسانی مرتبط باید از آن آگاه و بر انجام آن مسلط باشند.

بسیار خب؛ با این مقدمه حالا فرض کنید سایتی را پشتیبانی می کرده اید. ساپورت سرویس میزبانی وب  پیامک تمدید سرویس میزبانی وب را به مالک سایت فرستاده. مالک سایت دقت نکرده و فراموش کرده پیامک تمدید سرویس میزبانی وب را برای شما بفرستد. مدت زیادی گذشته و  هاست سایت حذف شده و بکاپهای تهیه شده توسط شرکت ارائه دهنده سرویس هاستینگ نیز حذف شده اما خوشبختانه قبلا با updraftplus   بکاپ گیری انجام  شده است.

مالک سایت با شما تماس می گیرد و میگوید میخواهم سایتم را دوباره و فوری بالا بیاورید.

شما بایستی به سرعت اقدامات زیر را انجام دهید:

1- (با این فرض که دامنه سایت اعتبار دارد) به ساپورت هاست تیکت بزنید که فضای میزبانی وب را ایجاد نماید و در اختیارتان قرار دهد

2-  مراحل 5 الی 9 در این راهنما را به دقت انجام دهید. “نام دیتابیس و یوزر و پسورد و پیشوند جداول دیتابیس” مذکور در مرحله 7 را از داخل بکاپ فایل پیکربندی وردپرس (که در مرحله 12 همین راهنما قبلا تهیه شده) استخراج نمایید. در مرحله کانفیگ UpdraftPlus  آدرس اکانت جیمیل مخصوص بکاپ سایت (که در مرحله 1 همین راهنما ایجاد شده بوده) را در تنظیمات UpdraftPlus  ثبت نمایید!

3- پس از تکمیل اقدامات مذکور در بند فوق؛ در کنترل پنل وردپرس از بخش restore/بازگردانی UpdraftPlus  آخرین بکاپ موجود را بازگردانید.

*مهم: اگر در موقع تهیه بکاپ یا به عبارت دیگر در تنظیمات UpdraftPlus   برای تهیه بکاپ مشخص کرده باشید که “دیتابیس – افزونه ها – پوسته ها – آپلودها” بکاپ گیری شوند؛ با پایان بازگردانی بکاپ؛ تقریبا کار تمام است.

در پایان ذکر این نکته ضروریست که لازمست  گوگل درایو فضای کافی برای تهیه بکاپ را داشته باشد تا بکاپهای تهیه شده توسط UpdraftPlus ناقص نباشند!

 

 

2 Replies to “بازگردانی فوری یک سایت وردپرسی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *