چپ ،راست ، تند و تیز علیه نظریه ی چیز!

امروز متوجه شدم که نقدی که یکی از دوستان (تحت عنوان فوق) قبلا در مورد “خود عقب نگهدار!” نوشته بوده

حذف شده!!!

خوشبختانه از wayback machine کمک گرفتم و پیداش کردم که کل مطلب و کامنتهاشو اینجا عینا کپی و منتشر میکنم:

 

چپ ،راست ، تند و تیز علیه بیانیه ی چیز !

Aug. 12 یادداشت 6 دیدگاه

سرگرم پیگیری اطلاعات مشخصی در فضای سایبری بودم که نامه ی سرگشاده ی جناب آقای «عباس خسرو بیگی» کاملا توجهم را به خود جلب نمود.
ایشان در وبلاگ شخصی اش در کمال خضوع و خشوع و رعایت احترام اینگونه خود را توصیف می نمایند:

« دوستانی که نقد میکنند را بیشتر دوست دارم. لطفا اشکالاتم را بگویید تا من ازشما یاد بگیرم و افتخار شاگردی شما نصیبم شود. اگر موافق نظر شما باشم، دیگر پاسخی نمیدهم. اما اگر موافق نباشم یا نکته‌ای را برای تکمیل مطلب لازم به ذکر بدانم، حتما پاسخ را (بر اساس بند 11 مرامنامه) خواهم نوشت. در آنصورت خوشحال خواهم شد که نظر شما را در خصوص ادامه بحث هم بدانم.»

از یک سو جسارت استاد خسرو بیگی در بیان اعتقادات و افکار و نهایتا پذیرش بازخورد جوابیه ها برایم تحسین برانگیز بود و از دیگر سوی مواجهه با چند طعنه ی کوچک لفظی به سخنان دکتر حداد عادل بمذاقم خوش نیامد و منجر به خلق انگیزه ی نگارش جوابیه ای گردید که در ادامه می خوانید.
در این نامه عباس خسرو بیگی، کارشناس فناوری اطلاعات(it) در خصوص مشکلات این حوزه نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور،جناب آقای حسن روحانی با عنوان “خود عقب نگهدار!” نوشته اند که در ادامه متن و تحلیل شخصی یکی از دانشجویان دانشگاه امام رضا (ع) را پیرامون فرمایشات ایشان از نظر می گذرانید.

جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهور

با سلام؛
احتراما، حضرتعالی در ابتدای دوره مسئولیت سنگین خود می باشید و بدلیل خرابیهای فراوان مملکت، قطعا فرصت زیادی برای خواندن نوشته های طولانی ندارید. بنابراین بیهوده اطاله کلام نمی کنم. البته بد نیست بدانید که اینها را چه کسی نوشته است. مختصرا در همین حد عرض کنم که اینجانب از سال ۶۹ تا کنون در ارتباط با برنامه نویسی و شبکه های کامپیوتری و اینترنت؛ در صنعت، کار کرده و در دانشگاه، تحصیل و تدریس داشته ام.

یادم هست که از اوایل انقلاب کشورها و ملل جهان را به ۳ دسته تقسیم می کردیم:
1-عقب مانده: کسانی که استعداد پیشرفت را نداشتند
۲-عقب نگه داشته شده: کسانی که استعداد پیشرفت داشتند اما استعمارگران مانع پیشرفت آنها بودند
3-پیشرفته

اما وضعیت کنونی ما، به نظر من دسته جدیدی ایجاد کرده است که آنرا “خود عقب نگهدار” نام نهاده ام!
خود عقب نگهدار یعنی کسانی که استعداد و توان و امکانات پیشرفت را دارند، اما خود و یا مسئولانشان (و نه بیگانگان) جلوی پیشرفت ملت و مملکت خود را گرفته اند. در تشریح بیشتر این وضعیت، به اختصار اوضاع مملکت خود و جهان را در رابطه با تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات عرض میکنم:
در خصوص شبکه های موبایل، جهان در حال ایجاد نسل پنجم میباشد که قرار است ظرف ۵ یا ۶ سال آینده به بازار عرضه شود. در این نسل از شبکه های موبایل امکان اتصال به اینترنت با سرعت دانلود ۱ گیگا بیت در ثانیه فراهم خواهد شد. در حال حاضر نسل چهارم شبکه موبایل در دنیا موجود است و کشورهای همسایه ایران (مثلا عراق و افغانستان) از این نسل از شبکه استفاده میکنند. در نسل چهارم سرعت اتصال به اینترنت ۱۰۰ مگا بیت در ثانیه میباشد.
توضیح اینکه در شبکه های کامپیوتری و اطلاع رسانی،
هر ۱۰۲۴ بیت در ثانیه (bps) را ۱ کیلو bps
و هر ۱۰۲۴ کیلو bps را ۱ مگا bps
و هر ۱۰۲۴ مگا bps را ۱ گیگا bps می نامند.
با وجود نسل چهارم موبایل در دنیا، در کشور ما اما؛ تنها یک اپراتور موبایل (رایتل) هست که خدمات نسل سوم را ارائه میدهد. در نسل سوم حداکثر سرعت دانلود اطلاعات در اتصال به اینترنت ۲۱ مگا bps میتواند باشد. اما متاسفانه ما به مردم خود اجازه اتصال با سرعت بیش از ۱ مگابیت در ثانیه (یعنی یک بیست و یکم قابلیت شبکه) را نمیدهیم. تازه آنهم برای سرعت بالاتر از ۱۲۸ کیلو بیت در ثانیه کلی مدارک نیاز است! این عمل مصداق آن است که ما بنزی خریده ایم که میتواند با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت ما را جابجا کند. اما اجازه نداریم با سرعتی بیش از ۱۴ کیلومتر در ساعت برانیم. در اینصورت آیا لزومی داشت که ما چنین اتومبیل آخرین سیستمی را خریداری کنیم؟ آیا بهتر نیست که با این وصف، ما از خیر سواری بر این بنز بگذریم و برویم خرسواری؟!

اصولا آیا جنابعالی فکر نمیکنید که برخی سیاستهای بکار گرفته شده در این کشور ما را به قهقرا میبرد؟ یقینا حضرتعالی فراموش نکرده اید که زمانی ویدئو قاچاق بود. آیا شما نیز فکر میکنید که ما میتوانیم جلوی پیشرفت تکنولوژی را بگیریم؟ و تنها به تماشای پیشرفت دنیا بنشینیم و حسرت بخوریم!

ذکر این نکته ضروریست که امروزه در دنیای کامپیوتر و اطلاع رسانی، روز به روز استانداردها بروز میشوند. زمانی در استانداردها، اتصال دایال آپ با سرعت حداکثر ۵۶ کیلو bps به اینترنت را “متصل” محسوب میکردند. اما اینک، حتی سرعت ۲۵۶ کیلو bps و کمتر را نیز “متصل” به حساب نمی آورند. با این وصف، آیا ارائه آمار و ارقام الکی ضریب نفوذ اینترنت ۴۳ درصد یا بیشتر، شما را به خنده نمی اندازد؟ به عقیده حضرتعالی ما نباید در انتخاب کارشناسانی که برای تصمیم گیری مدیران زمینه سازی میکنند، دقتی به مراتب بیش از این به خرج دهیم؟
به نظر اینجانب اگر دیدگاه ما نسبت به فضای مجازی و ایجاد محدودیت در دسترسی به شبکه های اطلاع رسانی این باشد که تا کنون بوده است، ‫فضای مجازی اصلا هیچ فایده ای ندارد و ‫بنابراین بهتر است ‫کلا جمعش کنیم. ‫اتومبیلها را هم جمع کنیم و ‫همگی برویم خرسواری!
امید که چنین مباد.
پیروز و سربلند باشید

20 مرداد 1392
«متــن جوابـیه این حقیر»

ضمن سلام و تبریک عید سعید فطر،امیدوارم متن حاضر تاثیری هرچند کوچک در تغییر یا اصلاح دیدگاه فعلی شما پیرامون میزان تاثیر پذیری دین در عملکرد مسئولین حکومت اسلامی ایفا نموده و پیشاپیش از دریافت پاسخ های احتمالی شما استقبال می نمایم.

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

اینترنت هم مثل خیلی از ابزارهای دیگر عصر معاصر نظیر تلویزیون،روزنامه ها،مجلات،رادیو،لب تاپ و تبلت ها،ماهواره ها،موبایل و تلفن در کنار هم به توسعه ی علمی،فرهنگ اجتماعی و سواد سیاسی مردم کمک می کند و نه منفک از یکدیگر

75میلیون ایرانی هریک به فراخور کار و موقعیت اجتماعی شان به یکی از ابزارهای قرن معاصر وابستگی بیشتری نشان می دهند:

برای یک استادکار با تجربه ی عملیاتی کارگاهی ، هیچ چیز جایگزین موبایل 30 هزار تومانی اش را نخواهد گرفت(آن هم فقط در حد مکالمه و بعضا شاید با امکانات گوشی هم آشنا نباشد)
یک مهندس که سالهاست از محیط دانشگاه فاصله گرفته و غرق روزمرگی های شغلی اش شده هیچ چیز جای لپ تاپ پیشرفته و چهارتا نرم افزار تخصصی رشته اش را نخواهد گرفت
و یک خانم خانه دار که اشتغال به تحصیل یا فعالیت های اجتماعی ندارد هیچ چیز جایگزین فیلم های تلویزیون و ماهواره و بعضا فیس بوکش را نخواهد گرفت
یک راننـده ی ماشـین سـنگین،تاکسـی یا باربری ، بـیـش از هـر چـیـز اوقـاتش را در تعـامل با رادیـو سـپـری می نمــاید
کاملا می پذیرم که برای یک دانش پژوه اینترنت جزئی از زندگی تحقیقاتی،تجربی و علمی اش خواهد بود
وجود لب تاپ های ارزان و پیشرفته
وفور اوراق کاغذ سفید ، کتاب های فارسی و لاتین دردسترس
همه و همه در کنار هم معنی پیدا میکنند
اگر بیشتر دقت کرده و چشم بگردانیم متوجه محدودیت هایی با ابعاد بسیار وسیع تر در تمام زندگی روزمره ی مان خواهید شد.

به عنوان مثال با افزایش ارزش دلار در سال اخیر، لب تاپ ها،تبلت ها و موبایل ها گران شده اند!
کاغذ ها نازک تر و گران تر شدند
تعرفه ی مکالمات تلفن ثابت و همراه در آمریکا،اختلاف چشم گیری با ایران دارد
بسیاری از ارتباطات محلی و راه دورشان رایگان است و شعارشان دسترسی مساوی به خدمات ارتباطی است.
این درحالیست که خدمات ارتباطات تلفنی در ایران با کیفیتی بسیار نازل تر و هزینه ای بسیار گزاف تر از آمریکا صورت می پذیرد.

حال بنظر شما دلیل این عقب ماندگی ها یا به تعبیر روشن فکرانه ی شما(!) “خود عقب گردها” چیست؟
نظریه ی اخیرتان مرا به چنین نتایجی رسانید:
احتمالا باعث و بانی همه ی این نابسامانی ها متحجران تندروی دینی ای هستند که می خواهند مثل زمان پیامبر سنگ نویسی را رواج دهند، خر سوار شوند و ارتباطات انسانی را محدود نمایند…

متن جوابیه(قسمت نخست):

همانطور که پیشتر بیان گردید اینترنت بدون دخالت سایر رسانه های جمعی در ایجاد انقلاب و امثالهم یک توهم پوشالی بیش نیست.ضمنا صرف نوشتن هیچ افتخاری ندارد،بنابراین با شعار هر ایرانی حداقل(!)یک وبلاگ بشکل عام و گسترده ی مد نظر شما هم مخالفم و معتقدم هر سخنی لایق گفتن نیست و هر مطلبی لایق نوشتن! بنابراین در خصوص اینترنت ، معتقد به جایگاه رفیعی که در مرامنامه ی وبلاگ و محتوی بیانیه ی فوق الذکرتان منتشر کرده اید، نیستم.
دلیل کندی سرعت اینترنت ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان و بسیاری از نارسایی های دیگر جاری را صرفا “عقب ماندگی” ای می دانم که یک کشور در حال توسعه تجربه می کند ونه عاملی تحت عنوان “خود عقب نگهدار“!
برای تفهیم این موضوع مثال هایی ارائه می گردد:
همانطور که می دانید چند ماهی است هاست های ایرانی(سرورهای کاملا وارداتی اما مستقر در ایران!!) پا به عرصه گذاشته اند و همین حرکت به ظاهر کوچک مدیون مطالعات و زیر ساخت هاییست که نهایتا منجر به ورود سرورهای وارداتی مستقر در ایران و اتصال به شبکه ی اینترنت ملی می گردند.
ضرورت و لزوم اجرایی شدن این حرکت هرچند وارداتی ، بر کسی پوشیده نیست،امنیت مبادلات اطلاعاتی بین بانک ها و نهادهای دولتی از دیر باز اقتضا می کردند سیکل گردش اطلاعات به بیرون از مرزهای کشور صادر نشود اما بنظر شما دلیل اینهمه تاخیر در راه اندازی چنین سرورهایی چه می تواند باشد؟
همانطور که می دانید قیمت هاست های لینوکس و ویندوز ایرانی چندین برابر هاست های آلمانی و آمریکایی می باشد در حالیکه فضای میزبانی و پهنای باندی به مراتب کمتر را در اختیارمان قرار می دهند.
بنظر شما دلیل محدودیت منابع سرورهای ایرانی چیست؟
احتمالا همان نظریه ی خود عقب نگهدار!!!
*احتمالا وجود افراد خشکه مذهب و تندرو در پیکره ی نظام(!) که فتاوی نوظهورشان گوی سبقت را از علما و مراجع ربوده است!…
**یا شایدم ناشنوایی و عدم مسئولیت پذیری و بی کفایتی دستگاه حکومتی(!) در پذیرش حرف حق مردم مبنی بر نیاز به سرورهای پرامکانات و پرسرعت ایرانی(با الهام از بند4 مرام نامتون!)
مثال دیگر را به نقل از کامنت یکی از بازدیدکنندگان بیانیه ی شما مندرج در سایت خبری پارسینه ، ارائه داده ام:
برادر محترم محقق ، یکم تحقیق کن.من مخابراتی هستم اگر سرعت اینترنت بخواهد بدلخواه خودت برسد باید سیستمهای مخابرات سمت مشترک سرعت اش افزایش یابد بعبارتی پهنای باند اش باید افزایش یابد ولی باید محیط انتقال تا مشترک تغییر کند به سرمایه ی زیاد نیاز است یعنی کابل مسی فعلی برای همین سرعت یا کمی بیشتر جوابگو است چندین سال در حال خرید سیستمهای جدید برای سمت مشترکین که روی فیبرنوری کار میکنند هستند بنام fiber to home معروف است ولی تحریمها اگر نبود تا بحال خیلی جلوتر بودیم تنها فیبرنوری است برای امکانات جدیدتر.. توجه داشته باش تا محیط انتقال در ایران از کابل مسی و رادیویی بین مراکز شهری و بین شهری به فیبر مبدل نشه خبری از دیتا و موبایل و واگذاری تلفن ثابت در نقاط دوردست یک شهر هم امکان پذیر بصورت امروزی نبود وقتی حرفی مزنی اول تحقیق کن بعد حرف بزن کارمند مخابرات -فیبرنوری

همانطور که خود نظاره می نمایید تحلیل وقایع با ساده انگاری های پی در پی و الحاق یک بیانیه بعنوان حرف حق نه تنها نتیجه ای ندارد بلکه به درجه ی بی انصافی هم تنزل می یابید.

خلاصه ی این بند(بند دوم):
اصولا بازار شایعات آنقدرداغ است و گاهی آنقدر در جان و فکر آدمی ریشه می دواند تا نهایتا حقیقی جلوه نماید ، درنتیجه بعید نیست کسی به استناد آنها نعوذ بالله به خدا کافر شود اما اگر چشم مان را بیشتر باز کنیم خواهیم دید که این فناوری ها حقیقتا در کشور ما با سرعت لاک پشتی ورود و توسعه پیدا می کنند و دلیل این مهم هرچیزی می تواند باشد الا “شایعات فعلی در خصوص مانع تراشی اعتقادات دینی و مذهبی ما” یا حتی “بی التفاتی مسئولین نظام به رای مردم” یا “ضعف دستگاه حکومتی” !

برخلاف بیانیه ی سیاه نمای جنابعالی و در پی آن، انتشار بی درنگ مقاله در سایت پارسینه که به معنی مهر تایید جناب آقای علیرضا شیرازی مدیر سایت های پارسینه و بلاگفا می باشد ، باید عرض کنم خبر راه اندازی اینترنت پر سرعت از سال ها پیش در دستور کار دولت بوده است.
خبر راه اندازی اینترنت با حداقل سرعت 16 مگابیت بر ثانیه یعنی 8 برابر پر سرعت ترین اینترنت حال حاضر کشور در فروردین 1393 کاملا مشخص می کند که مسئولین در حال اقدام و فراهم سازی زیر ساخت ها و مطالعات میدانی برای پاسخ گویی به این نیاز بارز جامعه بوده و هستند.(هرچند این وعده مربوط به سال 1389 و قبل از تشدید تحریم ها بوده است!)
ناگفته نماند که برای من ، بازتاب بی درنگ بیانیه ی شما توسط جناب آقای علیرضا شیرازی خیلی هم دور از انتظار نبود چراکه ایشان به کررات مقالاتی از این دست و با هدف سیاه نمایی ، منتشر کرده بودند.
اما متاسفانه ما به مردم خود اجازه اتصال با سرعت بیش از ۱ مگابیت در ثانیه (یعنی یک بیست و یکم قابلیت شبکه) را نمیدهیم.

مکتب رسمی کشور و دین اسلام آنقدر ظرافت و کارایی دارد که سره رو از ناسره تمیز دهد.دین اسلام و دست کم مسئولین قائل به این دین هیچ گاه تحت لوای یک فتوای خود ساخته چیزی را حلال و حرام نمی کنند بنابراین با این قبیل بیانیه های های غیر منصفانه قلم فرسایی نفرمایید.

در قسمت دیگری از بیانیه ی تان با اشاره به اینکه استاندارد های جهانی سرعت های کمتر از 256 کیلو بیت بر ثانیه را جزء آمار جهانی ضریب نفوذ (یا به اصطلاح خودتان متصل) نمی دانند، آمار منتشره مبنی بر ضریب نفوذ 41 درصدی اینترنت در بین ایرانیان را مضحک دانسته اید!
زمانی در استانداردها، اتصال دایال آپ با سرعت حداکثر ۵۶ کیلو bps به اینترنت را “متصل” محسوب میکردند. اما اینک، حتی سرعت ۲۵۶ کیلو bps و کمتر را نیز “متصل” به حساب نمی آورند. با این وصف، آیا ارائه آمار و ارقام الکی ضریب نفوذ اینترنت ۴۳ درصد یا بیشتر، شما را به خنده نمی اندازد؟

بعد از پیگیری و تحقیق مختصر پیرامون این ادعا مطلع گشتم که بر خلاف استانداردهای به اصطلاح جهانی مد نظر جنابعالی ، “سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور” کلیه ی کانکشن ها را اعم از دایل آپ تا ADSL و WiMAX و کافه مسی و فیبر نوری و… را در ارائه ی آمار دخالت داده و با این مقدمه ابدا آمار مضحکی بنظر نمی رسد چرا که بنابر آمار رسمی مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه‌اول کشوری (البته اگر برای شما خنده دار نباشد!) آمار ثبت دامنه های نقطه آی آر (ir.) با رشد بیش از ۴۵٪ در سال، ایران را جزو چهار کشور برتر جهان قرار داده است.
این آمار و آمارهای مشابه همه یادآور این باور دکتر حداد عادل می باشند:

ایران می‌تواند جاده ابریشم فضای مجازی شود.

در مقدمه ی بیانیه ی تان به تقسیم طبقاتی ملل جهان اشاره نموده اید:
یادم هست که از اوایل انقلاب کشورها و ملل جهان را به ۳ دسته تقسیم می کردیم:
1-عقب مانده: کسانی که استعداد پیشرفت را نداشتند
2-عقب نگه داشته شده: کسانی که استعداد پیشرفت داشتند اما استعمارگران مانع پیشرفت آنها بودند
3-پیشرفته

در این میان طبقه ی اول تقسیم بندی تان بسیار سوال برانگیز است! بعنوان یک پرسش ؛ از شما می خواهم یک مثال عینی از ملتی عنوان کنید که هیچ گونه استعدادی برای رشد و پیشرفت ندارند(!) ، باورم نمی شود ملتی باشند که بدور از استثمار دول خارجی بالفطره استعداد پیشرفت را نداشته باشند!
بنظرم منظورتان از ملل طبقه ی اول(عقب مانده) ، کشورهای جهان سوم باشد که مردم این ملت استعدادشو مثل هر انسان و ملت دیگری دارند ولی استثمار دول بیگانه اجازه ی پیشرفت و تنفس رو از مردم آن ملت می گیرد و با شعارهای واهی ضمن فداکار جلوه دادن کشور استثمار گر مردم آن کشور را وادار به بیگاری در جهت تامین منافع شخصی می نماید.
همچنین می بایست عنوان طبقه ی دوم  به “درحال پیشرفت” تغییر نام پیدا کند.ملت این طبقه بتازگی از یوغ استعمار رهایی یافته اند و طعم آزادی و استقلال سیاسی و اقتصادی را می چشند و ضمن تمرکز بر رشد علمی،اقتصادی،فرهنگی و سیاسی یشان در حال آبادانی کشور استعمار زده ی خویش می گردند.

متن جوابیه(قسمت دوم)

حسن ختام نامه ی تان را با الهام از پاسخ به اس ام اس دبیرخانه ی فضای مجازی ، به انتقاد از دکتر حداد عادل اختصاص داده بودید.

چندین روز پیش فکر کنم از دبیرخانه فضای مجازی یک اس ام اس برام اومد از قول حداد عادل نوشته بود:«اگر کسی منکر خطرات فضای مجازی باشد، معلوم است که در این دنیا زندگی نمیکند!»
براشون نوشتم: آری فضای مجازی خطر دارد…فضای مجازی اصلا هیچ فایده ای هم نداره،بنابراین بهتره کلا جمعش کنیم،اتومبیلا را هم جمع کنیم،همگی بریم خرسواری!

در توضیح باید عرض کنم دکتر حداد عادل همان کسی است که حائزمدرک دکتری فلسفه و فوق لیسانس فیزیک می باشند و مولف ده ها کتاب مرجع دانشگاهی،سیاسی،اجتماعی و جامعه شناسی،مذهبی و دینی می باشد
جایگاه علمی و عقیدتی ایشان بسیار بالاتر از آنیست که بخواهید با برداشت سطحی از گزیده ای از صحبت هایشان، انگ نفهمی،کم عقلی ، عقب ماندگی و تفکرات پوسیده ی متحجرانه به ایشان بزنید!
دکتر حداد عادل جزو حامیان پر و پاقرص نفوذ و بهره برداری از رسانه های نوین و فناوری اطلاعات ( IT) می باشند.
ایشان ابدا مخالف رواج اینترنت نبوده و نیستند.
حال به همین بهانه بیانات انتخاباتی دکتر حداد عادل (خرداد ماه 1392) را بدور از جانب داری و تخریب ذکر می کنم،صاحبان عقل و قدرت استدلال خودشون قضاوت کنند:

امروز اگر کسی منکر تهدید امنیتی از طریق فضای مجازی باشد معلوم است که در دنیا زندگی نمی کند، ما از نظر سیاسی و اخلاقی باید به این فضا توجه کنیم چرا که ایران به برکت دین استقلال پیدا کرده و حالا دشمن برای مقابله با این قدرت متحد کننده ملت، در فضای مجازی برنامه ریزی می کند.
یک لحظه فکر کنیم که اینترنت و شبکه های ماهواره های با بینان خانواده چه می کند، دشمن از این ابزار برای ویران کردن روابط خانوادگی استفاده می کند؛ استعمارگران که هم اکنون چهره مدافع حقوق بشر و دموکراسی به خود گرفته اند در فضای مجازی تیشه به ریشه خانواده می زنند آنها برای اینکه ریشه مقاومت در کشورهای اسلامی را بسوزانند ار فضای مجازی کمک می گیرند اما ما نمی توانیم اجازه دهیم که اینها به نیات خود برسند ما باید فضای مجازی را به یک فرصت در عرصه زندگی تبدیل کنیم
اولویت دولت من همان رهنموردهای مقام معظم رهبری است که برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی صادر شده است. اگر در انتخاب موفق شوم مصمم به استفاده از امکانات فضای مجازی هستم.
نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که دنیا به سمت مجازی شدن پیش می رود و هر دولت در ایران باید یکی از وظایف خود را استفاده از این فضا بداند.
امروز زندگی در یک کشور، جدا از وضع جهان و واقعیات آن نیست و ما نمی توانیم بگوییم “دلم نمی خواهد وارد فضای مجازی شوم”، دنیای امروز اقتضا می کند به عنوان عضوی از خانواده جهانی وارد این عرصه شویم و با چشمی باز می توانیم جایگاه ایران را که هم اکنون چهارمین قدرت سایبری جهان است از این هم فراتر ببریم.
اگر در تمامی فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی ذهن خود را بگردانیم هیچ جایی نیست که از ارتباطات و فناوریهای اطلاعات و فضای مجازی مصون باشد هم اکنون فرهنگ دانش سیاست، اخلاق، امنیت و اقتصاد تحت تاثیر این فضا قرار گرفته است.
به برکت فضای مجازی می توان در اقتصاد تحولات شگرف ایجاد کرد؛ امروز اقتصاد ما مورد تحریم قرار گرفته و ما می توانیم با کمترین هزینه در فضای مجازی به کسب و کار رونق دهیم، به نحوی که ایجاد یک بازار مجازی در اینترنت می تواند کار یک مغازه با سرقفلی یک میلیارد تومانی را انجام دهد.
فضای مجازی دریایی است که عجایب آن پایان نمی پذیرد.
به همان مقدار که حامی تفکر مبارزه با فراگیری دیش های ماهواره هستم به لزوم فیلترینگ محتوی خطرناک (!) اینترنت هم قائلم.
با هر ترفندی می بایست از فراگیری دیش ماهواره جلوگیری به عمل آورد،خواه متوصل به زور یا امر به معروف و نهی از منکر زبانی و فرهنگی و اجتماعی
نفوذ ، رواج و فراگیری آزادانه ی دیش و ادوات ماهواره در ابعاد وسیع و بین تمام اقشار جامعه ، منشاء فساد بوده و در این مهم هیچ تردیدی ندارم.

در توضیح این ادعا باید به 3 دسته اشاره نمایم:

اغلب قریب به اتفاق ابزارها ، وسائل مشترکه محسوب می شوند و بالفطره مذموم نیستند یعنی برای افراد صالح مفید و برای ناصالحان مضر است، مثل سی دی،ویدئو،تلفن،موبایل،MMS،اینترنت،چاقو،اتومبیل شخصی(!) و …
اما بعضی ابزارها منشاء فساد محسوب می شوند.
مثلا قلیلی از مردم با بهره از پنجه بکس یا قمه میوه پوست می کنند و گوشت را محیای طبخ می نمایند
بنابراین اگر کسی با معیت این ادوات در سطح شهر دیده شود بی تردید کاسه ای زیر نیم کاسه دارد.
برخی ابزارها هم علی الظاهر بی اشکال نیستند اما سیاست های دولت به نحوی است که مانع جدی پخش و شیوع آن نمی شوند مثل سیگار یا قلیون
بحث ماهواره بین موارد دوم و سوم مخیر مانده اما اینترنت جزئی از دسته ی نخست است و جزء جدایی ناپذیر زندگی مردم ، بنابراین بالفطره مذموم نیست.
بنابراین به همان دلیلی که منکر فیلتر کردن خطراتش نیستم طرفدار افزایش سرعت اینترنت بوده و انشالله در آینده نزدیک با فراهم شدن زیر ساخت ها و اتمام فرصت مطالعاتی مطالبه شده شاهد تحقق این آرمان هم خواهیم بود.

بنابراین استدلال های فوق و در مقام مخالفت کامل با بند 4 مرامنامتون، معتقدم حرف حق مستدل هیچ گاه بی طالب نخواهد ماند اما متاسفانه بیانیه های این چنینی و فاقد هرگونه مدرک مستدل همواره با برچسب حرف حق منتشر و در خرمن ناخوداگاه ذهن افراد مانده و باعث بد نامی،سوء ظن و نا امیدی به آینده ی کشور،دانشجویان و مسئولین کشوری می گردند.

حسن ختام:

آیا شما نیز فکر میکنید که ما میتوانیم جلوی پیشرفت تکنولوژی را بگیریم؟ و تنها به تماشای پیشرفت دنیا بنشینیم و حسرت بخوریم!

هیچ کجای اسلام و هیچ مرجع تقلید معتبر و هیچ فرد آزاده ای از شما نخواسته و نمی خواهد جلوی پیشرفت تکنولوژی را بگیرید!!
همان قدر که فن آوری آدمی را در دستیابی به آرامش و امنیت جسم یاری خواهد داد ؛ دور ماندن از رهبری الهی علت همه ی رنج ها و افسردگی، فساد و بحران در اقصا نقاط عالم بوده و خواهد بود.
بنابراین نیازی نیست تنها به تماشای پیشرفت دنیا نشسته و حسرت بخورید بلکه به فراخور توان کشور فن آوری را جذب یا ترجیحا تولید نمایید و قوانین الهی ناظر بر استفاده از فناوری های جدید را لحاظ نمایید و هم گام با آن نشر دهید و نه آنکه به صرف پیشرفته بودن غرب، فرهنگ استفاده از تکنولوژی را هم بشکل تمام و کمال بخواهید وارد نمایید!

وَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ کَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّهً وَأَثَارُوا الْأَرْضَ وَعَمَرُوهَا أَکْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَجَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَیِّنَاتِ فَمَا کَانَ اللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَلَکِن کَانُوا أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ ﴿۹﴾
ثُمَّ کَانَ عَاقِبَهَ الَّذِینَ أَسَاؤُوا السُّوأَى أَن کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُون ﴿۱۰﴾[الروم-30]
آیا در زمین نگردیده‏اند تا ببینند فرجام کسانى که پیش از آنان بودند چگونه بوده است آنها بس نیرومندتر از ایشان بودند و زمین را زیر و رو کردند و بیش از آنچه آنها آبادش کردند آن را آباد ساختند و پیامبرانشان دلایل آشکار برایشان آوردند بنابراین خدا بر آن نبود که بر ایشان ستم کند لیکن خودشان بر خود ستم مى‏کردند (۹)
آنگاه فرجام کسانى که بدى کردند [بسى] بدتر بود [چرا] که آیات خدا را تکذیب کردند و آنها را به ریشخند مى‏گرفتند (۱۰)
پیام آیات
ترسیم فرجام شوم عدم تبعیت از فرمان الهی به بهانه ی قدرت و پیشرفت های چشم گیر دنیوی
که تجلی بارز عمل جذب تکنولوژی و انطباق دینی در سخنان دکتر حداد عادل تجلی می یابد…

« امروز اگر کسی منکر تهدید امنیتی از طریق فضای مجازی باشد معلوم است که در دنیا زندگی نمی کند، ما از نظر سیاسی و اخلاقی باید به این فضا توجه کنیم چرا که ایران به برکت دین استقلال پیدا کرده و حالا دشمن برای مقابله با این قدرت متحد کننده ملت، در فضای مجازی برنامه ریزی می کند.»

.

.

برخی ارجاعات متن جوابیه:

مرامنه ی وبلاگ آقای عباس خسرو بیگی
صفحه ی بیانیه ی آقای عباس خسرو بیگی
بازتاب بیانیه ی آقای خسرو بیگی در سایت علیرضا شیرازی(پارسینه)

برچسب‌هااینترنت فتیش, اینترنت فتیشر, بیانه ی عباس خسرو بیگی, تبیین عوامل کمبود های فضای مجازی, حسن روحانی, خود عقب نگهدار, دکتر حداد عادل, سرعت اینترنت در ایران, عباس خسرو بیگی, فضای مجازی, نامه ای به رئیس جمهور, نقد و تحلیل بیانیه خود عقب نگهدار

6 دیدگاه

خسروبیگی می‌گه:
آگوست 12, 2013 در 8:21 ب.ظ

برادر یا خواهر عزیزی که نمیدانم نامتان چیست

سلام

1- ببخشید که دیر جواب دادم. تازه الآن درست حسابی رسیدم به اینترنتی که بتونم برای شما بنویسم.
در محل کار، وقتی کامنت شما را دیدم و مطلبتان را خواندم؛ وقت داشتم که پاسخ بدم اما خب؛ به برکت اتخاذ سیاستهای صحیح و درست حسابی (!) ما خوشبختانه (!) در محل کار به اینترنت دسترسی درست و درمونی نداریم!
لابد میپرسید چرا؟ اگر هم براتون مهم نیست، اشکال نداره من خودم از طرف شما میپرسم چرا؟
زیرا وزارت نفت و بنزین و غیره و غیره ایران مورد حملات سایبری قرار گرفت.
خب معلومه
در مملکت پیشرفته ای مثل ما
که بر فراز رفیع ترین قلل علمی جهان در حال پروازیم
وقتی مسئله ای پیش میاد
به جای اینکه حلش کنیم
خب بهتره اصلا صورتشو پاک کنیم دیگه!
به نظر شما بهتر نیست؟
به همین دلیل اینترنت ما قطعه!!!
دیگه دلیل بهتر از این میخواهید؟؟؟

2- من به بخشهایی از نوشته شما که در رابطه با دین و … است فعلا جوابی نمیدهم
نه به این معنی که همه آنها درست است
بلکه فعلا موضوع بحث ما و در واقع نوشته من نبوده است
ممکنه بعدا و در مطالبی که احتمالا بزودی منتشر میکنم به آن مباحث هم بپردازم و به کمک شما دوست عزیزم، تکمیلتر کنیم بحثها را
اما در مورد مسائل فنی و سرعت اینترنت و به قول اول شما “نقدی بر نظریه خود عقب نگهدار!” یا به قول فعلی شما “چپ ،راست ، تند و تیز علیه بیانیه ی چیز!”
فکر میکنم بد نباشد این مصاحبه با وزیر اسبق ارتباطات را بخوانید. در بخشی از آن آمده است:

” اینکه کاربران بتوانند به اینترنت دسترسی پیدا کنند، در حال حاضر دیگر یک شاخص نیست، چرا که دسترسی به سرویس اینترنت یک حق طبیعی است و مانند این است که بگوییم هر فردی می‌تواند تلفن داشته باشد. در این بخش نیز تا حدودی می‌توان آمار ارائه شده از سوی وزارت‌ارتباطات با توجه به وجود جامعه جوانی که ما در کشور داریم اطمینان کرد، اما در بخش کاربرد‌های استفاده از اینترنت و دسترسی به پهنای باند وضعیت نامناسبی داریم و آمارهای بین‌الملل و حتی آمارهای وزارتخانه نیز جایگاه پایین ایران در این بخش را نشان می‌هد.
ولی مسوولان وزارتخانه حتی در بخش پهنای‌باند و دسترسی اعلام می‌کنند که کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد؟
به هیچ‌وجه این‌گونه نیست. داشتن اینترنت با سرعت 128 کیلو بیت بر ثانیه دیگر سرعتی در جهان محسوب نمی‌شود که حالا ما دسترسی به آن را توسعه در این بخش حساب کنیم. ما در حال حاضر در دانشگاه با همین اینترنت 128 کیلو بیت بر ثانیه برای دانلود یک مقاله بدون عکس کم‌حجم دچار مشکل هستیم. همین سرعت 128 یک کیفیت یکسان هم ندارد، به طوری که گاهی سرعت خوب و گاهی سرعت کمتر از آنچه باید باشد، است. شرایط در کشور ما دقیقا مانند این است که در دنیا مردم با بنز و سرعت 200 تا300 کیلومتر در ساعت در حرکت باشند و ما با دوچرخه تردد کنیم.
در بسیاری از کشورهای دنیا اینترنت با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه جزو حقوق شهروندی محسوب می‌شود و اگر دولت نتواند این سرعت را برای کاربران فراهم کند باید جوابگو باشد. همین مقایسه با کشورهای دیگر نشان‌ می‌دهد که کشور در بخش پهنای باند و سرعت دسترسی به سرویس اینترنت در چه وضعیت بدی قرار دارد.”

3- لازم میدانم به خاطر طرح جالبی که زحمت کشیدید و ساختید و در ابتدای مطلبتون گذاشتید، اولا ازتون تشکر کنم و در ثانی اجازه بگیرم برای استفاده از اون؛ البته با ذکر منبع

4- و اما یه گیر هم بهت بدم، بد نیست!
چرا تقویم مورد استفاده تون شمسی نیست و میلادیه؟؟؟؟؟

در هر حال از اینکه نوشته ی من حقیر مورد توجه شما قرار گرفته و وقت گذاشتید و زحمت کشیدید و سعی کردید که تکمیل یا رفع اشکالش کنید
وظیفه خود میدانم که صمیمانه از شما تشکر کنم

راستی
دوست دارم بیشتر با شما آشنا شوم و اگر خدا بخواهد شما را زیارت کنم

به امید دیدار

پاسخ دادن

مهدی دوستی می‌گه:
آگوست 13, 2013 در 12:31 ق.ظ

با سلام و عرض خیر مقدم خدمت شما استاد و محقق محترم
بترتیبی که شماره بندی نموده اید پاسخ هایی عرض می کنم.
1-در این خصوص بدلیل عدم امکان تحقیق و بررسی بیشتر طبعا نظری ندارم ولی آرزو می کنم بمرور شرایط محل کارتان بهبود یابد.
2-در بخشی از بیانیه ی تان فرموده اید:
متاسفانه ما به مردم خود اجـــــازه اتصال با سرعت بیش از ۱ مگابیت در ثانیه (یعنی یک بیست و یکم قابلیت شبکه) را نمیدهیم.
همانطور که در جوابیه ام هم ذکر گردید از این جمله فقط 2 برداشت می توان داشت…
الف)احتمالا وجود افراد خشکه مذهب و تندرو در پیکره ی نظام(!) که فتاوی نوظهورشان گوی سبقت را از علما و مراجع ربوده باشد!
ب)ناشنوایی و عدم مسئولیت پذیری دستگاه حکومتی(!!!!!) در مسیر ارضای نیاز حقه ی اینترنت پرسرعت
در جوابیه ی فوق الذکر به لطایف الحیل سعی کردم دلیل سرعت کم اینترنت و سایر محدودیت هایی را که در هر گوشه و کناری به چشم می خورد،تبین نمایم.
3-نظر لطف شماست.
هرچند ساعاتی پیش ضمن نظافت کدهای RTL و HTML متن که منجر به رفع برخی باگ های نمایشی آن گردید،تصمیم به تعویض تصویر شاخص پست گرفتم
اما در هر حال کمال تشکر و امتنان خود را از بازنشر هر یک از عکس ها و محتوی سایت اعلام می نمایم.
4-جانا سخن از زبان ما میگویی!
مسئولیت سایت فعلی برعهده ی پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه است و من فقط یکی از نویسندگان سایت هستم که هر از گاهی به فراخور موقعیت، مقاله ای درج می نمایم.
کلا هیچ افزونه ای،حتی 2 افزونه ی کاربردی و پیش فرض وردپرس را هم فعال نکرده اند(wp-jalali و akismet).
قالب مریض احوال “Silver Orchid” سایت هم با مضائقه ی دوستان روبرو شده ؛ بنابراین فقط تحملش می کنم!

باتشکر از حسن نظری که به مقاله ی اخیر و اینجانب داشتید
درپناه حق

پاسخ دادن

خسروبیگی می‌گه:
آگوست 12, 2013 در 8:23 ب.ظ

این هم لینک مصاحبه با وزیر اسبق

http://www.donya-e-eqtesad.com/news/746459/

پاسخ دادن

مسئولین سابق می‌گه:
آگوست 14, 2013 در 1:35 ب.ظ

حرف جناب خسرو بیگی مثل این میمونه که ” مثلا یک شیر اصلی توی وزارت ارتباطات وجود داره و مسولین و … اون شیر رو کم کردند و جلوی سرعت اینترنت رو گرفتند”
اگه کسی اطلاعات نداشته باشه دقیقا مثل جمله ی بالا فکر میکنه
الحمدالله مردم به برکت اسلام و البته نظام مقدس جمهوری اسلامی با اطلاعات و با فهم و شعور شده اند
گذشت اون زمانی که بخوان با یک مقاله … .
بحث تحریمها هم خوب بهانه ای شده برای پوشش دادن کم کاری عده ای

و یک تذکر برادرانه به جناب خسروبیگی :”و آن این است که ، اگه محل کار جناب عالی اینترنت با سرعت 100Mb/sec هم داشت ، کار صحیحی نبود که بخواهید از محل کارتان به این بیانیه پاسخ دهید.” هم شرعی و هم انسانی درست نیست.

یا جمله ی مقام معظم رهبری (حفظه الله) افتادم:
««هر جا که قرار گرفته‌اید، همان‌جا را “مرکز دنیا” بدانید، هرکس در هر جا مسؤولیتی دارد باید خود را در میدان بزرگ رویارویی ملت ایران با دشمنان اسلام و انقلاب ببیند.»»
فرهنگ کار را فراموش نکنیم، وجدان کاری، وجدان کاری وجدان کاری

پاسخ دادن

مهدی دوستی می‌گه:
آگوست 14, 2013 در 7:57 ب.ظ

باسلام
بسیار خرسندیم که مقاله ی حاضر مورد توجه شما بازدیدکننده ی محترم قرار گرفته است
از مشارکت شما در تکمیل این بحث نیز سپاسگزاریم
در پناه حق

 

4 Replies to “چپ ،راست ، تند و تیز علیه نظریه ی چیز!”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *