محدودیت سرعت اتصال به اینترنت؛ آری یا نه؟

1- نمیدانم چرا هر چیز جدیدی که می آید (مثلا ویدئو -ماهواره – اینترنت – تلویزیون دیجیتال – موبایل – تماس تصویری – نسل سوم و چهارم موبایل دیتا و …) حاکمیت در مقابلش جبهه گیری میکند؟

… تلویزیون آنالوگ ۲ تا شبکه داشت … خیلیا تلفن ثابت نداشتند … ویدئو اومد … ماهواره اومد … اینترنت اومد … تلویزیون دیجیتال اومد … موبایل اومد … سیستم پیامک اینترنتی اومد … وایبر اومد … تلگرام اومد … و در آخر … او خواهد آمد … میگن وقتی میاد … همه دنیا صداشو میشنون و تصویرشو میبینن …

2- نمیدانم کدام شاعری گفته بوده: هر گلی نو که در جهان آید – ما ز عشقش هزار دستانیم؟  و  منظور از “ما” در این بیت چه کسانیست؟ آیا آقایان روحانی و آذری جهرمی هم جزو “ما” حساب میشوند؟!

3- در 20 مرداد 92 در نامه ای سرگشاده خطاب به آقای روحانی نوشتم: خود عقب نگهدار!

به نظر اینجانب اگر دیدگاه ما نسبت به فضای مجازی و ایجاد محدودیت در دسترسی به شبکه های اطلاع رسانی این باشد که تا کنون بوده است، ‫فضای مجازی اصلا هیچ فایده ای ندارد و ‫بنابراین بهتر است ‫کلا جمعش کنیم. ‫اتومبیلها را هم جمع کنیم و ‫همگی برویم خرسواری!

4- در اینجا در مورد حداقل و حداکثر سرعت اتصال به اینترنت (بیشتر منظور سرعت دانلود است) در نسلهای مختلف موبایل صحبت کرده ام

5- و باز هم درباره سرعت اینترنت در ایران؛ در اینجا نوشته بودم…

مهندس جان
شما ۴g داری
اما سرعت اتصالت چقدره ؟
اون مهمه
ببینید
وقتی حداکثر سرعت در ۳g مثلا به فرض برابر ۲۱ مگ
و حداکثر سرعت در ۴g بعنوان مثال ۱۰۰ مگ باشد
به اعتقاد من شما وقتی با سرعت زیر ۲۰ وصل بشی
در واقع ۳g هستی
حتی اگر اسمش ۴g باشه !!!
دقیقا میشه همون عکس لاک پشته
شما درواقع با همون سرعت کم وصلی
اما بجای اینکه بهش بگیم ۳g
برای دل خوش کنک بهش میگیم ۴g
خب این چه فایده ای داره ؟!
من در زمانی میتونم بگم اینترنتم ۴g هست
که سرعت اتصالم بالای ۲۰ باشه
نه اینکه سرعتم مثلا در حد ۱۰ مگ هست
فقط اسمش عوض شده؛ شده ۴g

6- خب؛ وقتی هنوز 5G نیامده، 5G آمده است! …

به نظر شما اعمال محدودیت در سرعت اتصال به اینترنت رواست؟!

ببینید، در شبکه های کامپیوتری و کانالهای انتقال داده “یک حداکثر ظرفیتی فراهم شده است”. در مورد حداقلش جای بحث است و آن اینکه مثلا بنده میخواهم برای اتصال شرکتمان به اینترنت یک کانکشن از مثلا ایرانسل بگیرم و میخواهم که آنها حداقل سرعتی را برایم گارانتی کنند؛ مثلا 20 مگ

اصلا دقت کرده اید که مثلا وقتی شما میروید از یک آی اس پی؛ اتصال ADSL بگیرید، از شما میپرسند “سرعتت چند مگ میخوای باشه؟” برای چیست؟

وقتی شما مثلا اتصال با سرعت 4 مگ را خریداری کرده اید، دقت کرده اید که برخی مواقع سرعتتان بیشتر از 4 مگ هم میشود؟

چرا؟

سیاست آی اس پی ها در این مورد چیست؟

در پاسخ باید گفت که شما حداقل سرعت را تعیین میکنید اما شرکت فروشنده کانکشن حداکثر سرعت را (مثلا 4 برابر حداقل سرعت)، خود؛ بنا بر شرایط شبکه و مشتریانش تنظیم میکند. به عبارت دیگر حداقل سرعت شما از 4 مگ نباید کمتر بشود (که البته این جای بحث و بررسی دارد!) با اینحال سرویس دهنده حداکثر سرعت را بر روی خط شما مثلا 16 مگ تنظیم میکند و این برای اوقاتیست که شبکه خلوتتر است. یعنی شما دارید از یک فضای اتصال اشتراکی استفاده میکنید و در صورت خلوت بودن فضا اجازه اتصال با سرعتی تا 4 برابر حداقل سرعت به شما داده میشود.

تا به حال از خود پرسیده اید چرا؟؟؟

بزارید مسئله رو یه کم فنی تر بررسی کنیم…

در شبکه های کامپیوتری برای اتصال به شبکه شما بایستی از سد یک سیستم اکانتینگ عبور کنید. نرم افزارهای اکانتینگ اغلب موارد زیر را میتوانند تعریف و تنظیم و کنترل نمایند:

الف- محدوده  زمانی اتصال:  طول دوره مثلا یک ساله و یا حداکثر زمان اتصال در شبانه روز مثلا 4 ساعت

ب- حداکثر حجم دیتای قابل دانلود: کل بسته مثلا 100 گیگ و حداکثر حجم قابل دانلود در ماه مثلا 25 گیگ؛ و اینکه آیا مانده بسته شما قابل انتقال به دوره بعدی میباشد یا خیر؟

ج- سرعت اتصال: حداقل و حداکثر مثلا 4 مگ و 16 مگ

با این وصف و با وجود آیتمهای الف و ب؛ به نظر من اعمال محدودیت حداکثر سرعت بیجاست! لذا میتوان حداکثر سرعت اتصال را روی نامحدود تنظیم نمود.

مخصوصا با توجه به اینکه “یک حداکثر ظرفیتی فراهم شده است” و امکان استفاده از ظرفیتهای خالی وجود دارد.

البته تامین حداقل سرعت باید گارانتی شود و سرویس دهنده نباید با افزایش تعداد مشترکین؛ حق آنها را در زمینه تضمین حداقل سرعت، تضییع نماید.

One Reply to “محدودیت سرعت اتصال به اینترنت؛ آری یا نه؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *