خطر! هشدار! ایزوگام دلیجان

خب؛

من جرب المجرب حلت به الندامه

تا کنون چند پرونده قضایی از دادگستری دلیجان برای کار کارشناسی به من ارجاع شده. موضوع اغلب آنها تامین دلیل و تایید اصالت پیامهای رد و بدل شده در تلگرام یا واتساپ بین طرفین بوده است.

با یکی از قضات بسیار خوب شعب در این خصوص صحبت کردم و از ایشان پرسیدم که چرا اینقدر چنین پرونده هایی در دلیجان زیاد است؟

گفت: در اغلب این پرونده ها که پس از عدم توافق ناشی از اختلاف به مراجع قضایی کشیده میشود؛ هیچگونه قرارداد یا فاکتوری بین طرفین وجود ندارد و یا رد و بدل  نشده است.  شرکتهای تولید کننده ایزوگام یا توزیع کنندگان برای فرار از مالیات هیچ مدرک یا سندی ایجاد نمیکنند. اغلب مذاکرات و توافقات بین طرفین  از طریق واتساپ یا تلگرام مبادله میشود. فروشنده مبلغ را پایین تر میزند و فاکتوری صادر نمیکند و مبالغ و چکها رد و بدل میشود. اما موقع تحویل ایزوگام در بارنامه مبلغ بالاتری را ذکر میکنند و از خریدار امضا میگیرند و اگر خریدار بپرسد چرا این مبلغ با مبلغ توافق شده فرق دارد؟ میگویند به خاطر بیمه و … است و خلاصه کلاه سر خریدار میرود و امضا میکند. بعد از مدتی می آیند و از دست خریدار شکایت میکنند و مبنا را میگذارند روی رقم بارنامه.

قاضی میگفت: شما همین الان جلوی من زنگ بزن به یکی از اینها و بگو من اکبر اکبری هستم و یک تریلی ایزوگام برای من بفرست اهواز. چک را هم راننده به شما تحویل میدهد. اینها میفرستند و بعد از اینکه چک پاس نشد می آیند و شکایت میکنند و راننده را نیز بعنوان شاهد مطرح میکنند. ما میگوییم راننده چون خودش ذینفع هست نمیتواند شاهد باشد و اصلا شاید راننده این بار را برده و به کس دیگری فروخته است. چکها هم اغلب مال مشتریان یا فروشندگان اصلی است و لذا ردگیری مبالغ معامله توسط کارشناسان رسمی حسابداری ناممکن و یا سخت است.

خلاصه؛ به خوانندگان و بینندگان این متن اخطار و هشدار میدهم:

 حواستان را جمع کنید کلاه سرتان نرود وگرنه درگیر میشوید و در این صورت خود مقصرید! مخصوصا کسانی که از شهرستانهای دور خرید میکنند (مثلا شیراز) بدانند که چندین بار رفت و آمد به دادگاه های دلیجان نتیجه ندانم کاری است و تاوان عدم توجه به این هشدار مرا باید اینگونه پس دهند و مراجع قضایی و کارشناسان رسمی دادگستری رشته کامپیوتر یا حسابداری هم شاید خیلی نتوانند به آنها کمک کنند.

این هم یک طریقه دیگر کلاهبرداری است که من دیده ام و لازم دانستم در خصوص آن اطلاع رسانی کنم و تذکر دهم

انشااله هیچوقت گدارتان به محاکم قضایی نیفتد. اما اگر یه وقت هم افتاد موارد زیر را اگر رعایت کرده باشید کمتر به مشکل میخورید:

1- اولین و مهمترین توصیه من به شما رعایت شیوه نامه قرآن کریم برای انجام معاملات است. در این لینک این شیوه نامه را بخوانید و همواره سرلوحه معاملات خود قرار دهید.

2- اغلب کلاهبرداران (فروشندگانی که من تا به حال در پرونده ها با آنها سر و کار داشته ام) میگویند: گوشی من سرقت شده یا خراب شده یا واتساپم را پاک کرده ام پیامها پاک شده یا خودشان پیامهای تلگرام را حذف میکنند. در صورتی که از واتساپ یا تلگرام برای رد و بدل اطلاعات و تصویر چک ها و … استفاده میکنید؛ حتما در نگهداری پیامهای مبادله شده دقت کنید تا طرف مقابل نتواند از فقدان مستندات لازم بر علیه شما استفاده کند. بهتر است از تلگرام استفاده نکنید چون طرف مقابل میتواند پیامهای هر دو طرف را حذف کند یا اگر از تلگرام استفاده کرده اید حتما یک اکسپورت از چت خود برای روز مبادا بگیرید که کارشناس رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات بتواند اصالت آن را تایید نماید

3- هیچوقت هیچوقت هیچوقت رسید بارنامه ای که مبلغ آن مغایر با مبلغ معامله هست را امضا نکنید که گرفتار خواهید شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *