گنجور؛ قدرت بی نهایت کوچک‌ها‌ ۱

خب؛

غنی ترین منبع شعر و ادب فارسی در اینترنت را قبلا در اینجا معرفی کرده بودم. اما کتاب “گنجور؛ قدرت بی نهایت کوچک‌ها‌”  در اینجا معرفی شد. زین پس به مرور بخشهایی از آن را می آورم…

ص ۱۳: گفتن این نکته شاید مصداق توضیح واضحات باشد؛ این مجموعه پژوهش، سفارشی نیست.

ص ۱۴: من هر بار، در پایان هر جلد از این مجموعه، از خودم میپرسم: جدا از هر چیز، کوتاهی ما نبود اگر این داستان حیرت آور، ناگفته و ناشنیده می ماند؟ … دخالت قدرت سیاسی در غالب ساحات حیات اجتماعی در دهه های اخیر، برای جامعه ملموس بوده است.

ص ۱۵: بخش عمده ای از فداکارترین و خلاق ترین افراد جامعه در ساحت های ادبی، هنری، فرهنگی و علوم انسانی و دینی، خواسته یا ناخواسته، به کنشگرانی “صرفا” سیاسی بدل شدند و این فرآیند، به فربه تر شدن میدان سیاست و نحیف تر شدن میدانهای دیگر انجامیده است.

ص ۱۷: در پشت پرده ی تمامی این نهادهای فرهنگی مستقل، افراد یا جمعهای فرهنگی و هنری بوده اند که عمر، سرمایه ها و مهارتهای خود را برای ساخت و نگهداشت این نهادها، در سکوت، صرف کرده اند. انگیزه غایی این پژوهش ادای دینی تحلیلی و علمی به این عمرهای صرف شده و توانهای وقف شده برای حفظ و تقویت فرهنگ و هنر ایران در چهار دهه حاشیه نشینی فرهنگ و هنر است.

ص ۲۱: ناگهان با خود گفتم: چرا “گنجور” نه؟

ص ۲۳: دریافت نظرات شما از طریق رایانامه mahdi.soleimanieh@gmail.com

نویسنده کتاب در فصل ۱ به زیبایی داستان عجیب حمیدرضا محمدی؛ پسر ساکت سنجان را در قالب کلمات به تصویر کشیده است. دستمریزاد

در فرصت بعدی؛ بخشهای دیگری از کتاب را که مورد توجه قرار داده ام، هایلایت میکنم …

چل سال رنج و غصه کشیدیم و عاقبت
تدبیر ما به دست شراب دوساله بود

 

One Reply to “گنجور؛ قدرت بی نهایت کوچک‌ها‌ ۱”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *