تفسیر المیزان

دوره ۲۳ جلدی

نویسنده علامه سید محمد حسین طباطبایی

ترجمه ناصر مکارم شیرازی

تفسیری بسیار جالب سنگین و فلسفی است.

بخشهایی از تفسیر سوره حمد:

الحمد لله رب العالمین: همانطور که گفته اند “حمد” عبارت از ستایش در مقابل صفات نیک اختیاری است ولی “مدح” ستودن در مقابل صفات نیک، اعم از اختیاری و غیر اختیاری میباشد.

… رویهمرفته از این آیات استفاده میشود که منظور از سبیل غیر از صراط مستقیم است. نظر به اینکه سبیلها مختلف و این اختلاف ناشی از اختلافات حال بندگانی است که از آنها سیر میکنند ولی صراط مستقیم همواره یکی است. همانطور که در آیه ذیل (سوره مائده – ۱۸) به آن اشاره شده است:

قَدْ جَاءَکُم مِّنَ اللَّـهِ نُورٌ‌ وَکِتَابٌ مُّبِینٌ ﴿١۵﴾ یَهْدِی بِهِ اللَّـهُ مَنِ اتَّبَعَ رِ‌ضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَیُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیهِمْ إِلَىٰ صِرَ‌اطٍ مُّسْتَقِیمٍ ﴿١۶﴾

همانا از جانب خدا برای (هدایت) شما نوری (عظیم) و کتابی آشکار آمد. (۱۵) خدا بدان کتاب هر کس را که از پی خشنودی او رود به راههای سلامت هدایت کند و آنان را از تاریکی‌های (جهل و گناه) بیرون آورد و به عالم نور داخل گرداند و به راه راست رهبری کند. (۱۶)

در این آیه سبیل متعدد و صراط مستقیم یکی شمرده شده است و ضمنا از آن برمی آید که سبیلهای مختلف بالاخره به صراط مستقیم منتهی شده و آنجا بهم میرسند!

برای مطالعه صفحه ۴۷ روی تصویر زیر کلیک کنید:

almizan1

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *