کارشناس اجازه ندارد از فیش دستمزد خودش عکس بگیرد؟!

خب؛

1- بارها و بارها در مورد دستمزد کارشناسی و اینکه محاکم دستمزد قانونی کارشناس را به ایشان نمیدهند صحبت شده است! (نمونه)

پرونده ای داشتیم در یکی از شعب دادسرای خمین. موضوعش برداشت غیر مجاز مبلغ 2 میلیارد تومان از حسابهای یک بانک بود. متهم مبلغ 1 میلیارد و 200 میلیون تومان از این پول را در موسسات مالی اعتباری سپرده کرده بود و در مدت کوتاهی 400 میلیون تومان سود گرفته بود. دادیار اما؛ وقتی گفتیم دستمزد هیات کارشناسی 3 نفره 59 میلیون تومان میشود؛ گفت:

نخیر اینقدر نمیشود! این بنده خدا نداره بده!!

یکی از همکاران در پاسخ گفت: این بنده خدا از بخشی از پولهای دزدی فقط 400 میلیون تومان سود گرفته شما میگی نداره بده!!!

و آخر مرجع قضایی دستمزد قانونی ما (مصوب رییس قوه قضاییه)  را نصف کرد!

2-  یکی از شعب بازپرسی اراک پرونده ای را به من ارجاع داده بود. پس از اتمام کار و ارائه نظریه کارشناسی؛ مبلغ دستمزد را طبق تعرفه محاسبه و به میزان 1 میلیون و 500 و خرده ای هزار تومان اعلام کردم. علی الحساب پرداختی 500 هزار تومان بود. بیش از 4 ماه گذشت و دیدم خبری از ابلاغ استحضاری و واریز دستمزد نشد. به شعبه مراجعه کردم. کارمند مربوطه در سیستم نگاه کرد و گفت: این پرونده به شعبه فلان دادگاه کیفری ارجاع شده و رای صادر شده و رفته به شعبه فلان اجرای احکام طی این شماره پرونده. به شعبه اجرای احکام مربوطه مراجعه کردم. پرونده را یافتند و مشخص شد که بازپرس با مبلغ 1 میلیون و 200 هزار تومان موافقت کرده و متقاضی کارشناسی مبلغ 700 تومن دیگر واریز کرده ولی فیشها (که به صورت الکترونیکی برای مرجع قضایی ارسال شده بود) به من ابلاغ نشده.  مسئول مربوطه گفت برو با هزینه خودت کپی فیشها و لایحه ارسال آنها به صورت الکترونیکی را بگیر. متصدی پرونده میگفت باید صبر کنی تا نفر خدماتی بیاید و فیشها را به من نمیداد! همکارش گفت بده و بالاخره داد. بعد از اینکه کپی گرفتم و برگشتم؛ گفت همکاران رفته اند جلسه و یک ساعت دیگر می آیند و باید نامه ای تنظیم و به کانون ارسال شود. برو بعد بیا. خواستم از فیشها عکس بگیرم نزاشت!!! گفتم برادر من؛ من کارشناس هستم و کل پرونده را قبلا مطالعه و بخشهای لازم را عکس گرفته ام و تو نمیزاری از فیشهای دستمزد خودم عکس بگیرم؟ نزاشت!!!

حدود 2 ساعت بعد مراجعه کردم. کپی هایی که گرفته بودم را اشتباها به همراه درخواست یک نفر دیگر در پرونده گذاشته بودند که پیدا شد. نامه ای که میگفتند هنوز آماده نشده بود و حدود 1 ساعت دیگر معطل شدم تا نامه بنویسد و پرینت کند و مهر بزند. آخرش هم در مورد اینکه فیشها مهر برابر اصل بخورد یا نخورد با هم جر و بحث داشتیم. یکی از کارمندان میگفت باید مهر برابر اصل بخورد و آن دیگری میگفت نه!!!

3- یکی از شعب دادگاههای دلیجان 3 پرونده به من ارجاع داد. دستمزد پرونده اول را طبق تعرفه پرداخت کردند. دستمزد پرونده دوم را کمی کمتر پرداختند (1800 از 1940) و دستمزد پرونده سوم را خیلی کمتر. برای پرونده سوم طرفین وسیله نقلیه را تامین نکردند و طبق قانون باید هزینه آن به دستمزد کارشناسی اضافه میشد. قاضی گفت لطفا در زمان اعلام دستمزد تک تک آیتمها را بنویس که چقدر شده؟ نوشتم برای هزینه ایاب و ذهاب طبق تعرفه آژانس (کیلومتری و هزینه توقف ساعتی) میشود 857 هزار تومان و بقیه آیتمها را هم اضافه کردم  و کلا شد 1 میلیون و 300 و خرده ای. اما  800 تومن دستمزد به من پرداخت شد!!! (پن: پس از پیگیری 500 تومن دیگر پرداخت شد!)

خب ببینید؛ اگر این، ناکارآمدی سیستم قضایی  نیست؛ پس چیست؟

کارشناسان رسمی دادگستری از این وضع ناراضی هستند چه برسد به اصحاب دعوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *