جماعات به امامت ۲ مرجع تقلید
دیشب و امشب، به امامت حضرات آیات عظام شبیری زنجانی و صانعی نماز جماعت خواندیم.
جای شما خالی…
چه صفایی دارد زیارت در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و جماعت به امامت آقایان
چقدر راحت میشود با این مراجع حرف زد. (البته فقط سلام و علیکی کردیم)
سوال شرعی در مورد نماز مسافر و …
این صفحه ویکی پدیای سید موسی شبیری زنجانی
و این هم صفحه ویکی پدیای یوسف صانعی (که البته فیل.تر است)
همچنین میتوانید درباره حضرت آیت الله العظمی صانعی در سایت دادستانی کل کشور بخوانید
پی نوشت:
حیفم آمد توضیحات درباره آقای صانعی را از لینک فوق اینجا تکرار نکنم. البته من اون قسمت مربوط به “برخی عقاید و فتاوی مهم” را خوب نفهمیدم
باید برم در مورد اونها بیشتر مطالعه و تحقیق کنم. حیفه آدم بعضی چیزا رو نفهمه !
شیخ یوسف صانعی که هم اکنون یکی از مراجع تقلید شیعه است در زمان حضرت امام با حکم ایشان دادستان کل کشور بود.زندگینامه و تحصیلاتآیتالله یوسف صانعی در سال ۱۳۱۶ هجری خورشیدی، در خانوادهای روحانی در روســـتای نیـــک آباداصفهان متولد شد. وی در فلسفه از شاگردان میرزا جهانگیرخان و در فقه از شاگردان آیــــتالله میرزا حبیبالله رشتی بودهاست. میرزا حبیبالله رشتی به میرزای شیرازی، رهبر نهضت تنـــــباکو، دلبستگی فراوان داشته و از مروجان وی بودهاست.پدر وی، حجتالاسلام شیخ محمدعلی صانعی، و پدربزرگ وی، آیتالله حاج ملایوســـــف، هـــــر دو از روحانیون شناخته شده زمان خود بودهاند.او در سال ۱۳۲۵ هجری وارد حوزه علمیه اصفهان شد و پس از گذراندن دروس مقدمات در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل، به حوزه علمیه قم رفت. وی در امتحانات سطوح عالی حوزه در سال ۱۳۳۴ رتبــه اول را احراز نمود و مورد تشویق آیت الله بروجردی قرار گرفت.او از همین سال در درس خارجِ آیتالله خمینی شرکت کرد و تا سال ۱۳۴۲ به طور مســـــتمر از حوزه درس اصول و فقه و مبانی مُتقن روحالله خمینی بهره برد و در زمره شاگردان موفق او قرار گــــــرفت. حضور فعال در درس خارج آیتالله خمینی طی سالیان دراز و ممارست فراوان نسبت به فراگیری مبانی و تحقیقات او، اِشراف او را بر دیدگاههای فقهی و اصولی خمینی را به درجهای رساند که به تعـــبیر او، در حد شعور مبانی بود و از حد صِرف دانستن، بالاتر.صانعی توانست در ۲۲ سالگی به مرحله اجتهاد دست یابد. او علاوه بر سالها شاگردی در حــــوزه درسروحالله خمینی، از دیگر استادان علوم دینی چون آیتالله بروجردی، آیتالله محقّــــق داماد و آیــــتالله اراکی نیز بهره برد. وی از سال ۱۳۵۴ رسماً تدریس خارج فقه را با کتاب زکات در مدرســـــه حـــقّانی (شهیدین) شروع نمود و تقریرات آن درس به قلم دو تن از شاگردانشان، موجود است.فعالیتها و مبارزاتاغلب مبارزات سیاسی و فعّالیتهای انقلابی صانعی در قبل از پیروزی انقـــلاب اســـــلامی، تلاش در ابعاد فرهنگی و تبلیغاتی بوده است. این تلاشها از طریق تبلیـغ، سخــــــنرانی، حضور در تظاهــــرات و راهپیماییها و صدور اعلامیه و بیانیههای سیاسی انجام میگرفت.بر اساس آنچه در جلد سوم کتاب اسناد انقلاب اسلامی منتشر شدهاست، نام و امضای یوسف صانعی، در ذیل حدود سی اعلامیه سیاسی و انقلابی به ثبت رسیدهاست که اولین آن، نامهای است که پس از انتقال روحالله خمینی از ترکیه به نجف اشرف، از سوی علمای قم، خطاب به وی نوشته شدهاست. تاریخ انتشار این نامه مهر ماه ۱۳۴۴ است. همچنین آخرین بیانیهای که نام و امضـــــای وی و دیگر همراهان انقلاب در ذیل آن به چشم میخورد، اعلامیهای است که در مخالفت با دولت بختــــیار، در تاریخ ۱۳۵۷/۱/۱۷ صادر شده است.شاید مهمترین بیانیه شدیداللحن مبلغان مذهبی در قم در قبل از انقلاب، بیانــــیه مربوط به «خلع ید شاه از حکومت» است که به تأیید جمعی از فضلا و مدرّسان حوزه علمیه قم رســـــیده است و نام و امضای آیهالله صانعی نیز در ذیل آن به چشم میخورد.حوزه افتااز آنجا که صانعی در فهم آیات و روایات و مبانی استنباط، توجّه ویژهای به اصل و قاعده ســــهولت دارد، در مقام افتا سختگیر نیست. وی این گفته صاحب جواهر را به شیخ انصاری، همواره مـــورد توجّه قرار دادهاست که «از احتیاطهای خود بکاه، زیرا دین اسلام، شریعت آسان است».وی صاحب یک کتاب مجمع المسائل است که ویژگی آن این است که شیوه پاسخگویی به ســـئوالات در کتاب مزبور، به سبک میرزای قمی است، به گونهای که علاوه بر فتوای مورد نظر، در برخی موارد، به دلایل و مستندات فقهی آن فتوا اشاره شـــدهاست که از نظر آموزشی و علمــــی، بـــــرای پژوهشگران علوم حوزوی و نیز فقه پژوهان، بسیار مفید و قابل توجّه است.از جمله برخی عقاید و فتاوای مهم او میتوان به موارد زیر اشاره کرد:او درباره ولایت فقیه گفتهاست: بر مبنای ولایت فقیه، هر مجتهدی که جامع شرایط باشد، منصوب برای ولایت است و نسبت به مردم، مشروعیت اجرا در مصالح عامّه ـ که اسلام حکم خــاصّی نداردـ، منحصراً با مردم و نظـر اکثریت و توده آنان است و مشروعیّـــت، منوط به آرا و رضایـــــت آنان به طور کلّی و یا از طریق اکثریت است و دستور اجرای آن به طور مســـــتقیم یا غیرمستقیم، با ولی فقیه است.درباره بلوغ دختران، وی موثّقه عمّار ساباطی که شرط سنّی را ســیزده سال قمری میداند، ترجیح داده، میافزاید: در صورت عدم احراز سایر علایم بلوغ که نصـــوص و فـــــتاوا متعرّض آنهاست، دختران در این سن (سیزده سالگی) به تکلیف میرسند.درباره قضاوت زنان معتقد است: ذکوریت در قضاوت، خصوصیّت ندارد و حجـــــّت شـــــــرعی بر خصوصیّت هم نداریم و کسی که ولایت بر قضا دارد، میتواند آنان را برای قضا (مخــــــصوصاً در امور مربوط به زنان و حقوق خانوادگی) منصوب نماید، و این به خاطر حجیّت اطلاق ادلّه قــضا بر عمومیت و شمول است; و همچنان که مردان از قِبل ائمّه معصوم(علیهم السلام) مجاز در تصـــــــدّی قضا هستند، زنان هم از قِبل آنها مجازند، مخصوصاً نسبت به شئون زنان و حقوق آنها.در مورد ولایت بر صغیر و اموال او، با نبودن پدر، نظر او این است که مادر، قیّم قهـــــری اســـت و مشمول ادلّه احسان و معروف و خیر و برّ است و ولایت بر صغیر، بــیش از برّ و احســـــان، چــــیز دیگری نیست و به حکم آیه شریفه: «وَ اُولُوا الاَْرْحامِ بَعْضُهُمْ اَوْلی بِبَعـــــْض»، مادر بر پدربزرگ، اولویت دارد، و با نبود مادر، پدربزرگ، قیّم فرزند است.صانعی در باب تفاوت دیه زن و مرد میگوید: دیه زن و مرد، مساوی است و این حکم، مستفــــــاد از اطلاق ادلّه دیه است، و دلیل معتبری بر تقیید نداریم.درباره موسیقی، نظر او چنین است که حرمت موسیقی و غِنا، حرمت محتوایی است و هر صــوت و غنا و موسیقی ای که در آن، ترویج بی بند و باری و بی عفّتی و به انحراف کشیدن انسانها نبـاشد و چهره اسلام را بد نشان ندهد، حرام نیست.او در مورد کفّار میگوید: اظهر طهارت آنان، همانند طهارت مسلمانان است. گرچه کــفّار حربی که بر سرِ اسلام و اعتقاد مسلمانان با آنان میجنگند (نه به سبب جهات دیگر) و معاند دینی هســتند (همانند اندکی از بقیّه کفّار که با یقین به حقّانیت اسلام، باز منکر آن هستند)، محکوم به نجاستاند.درباره ربا گفتهاست: حکم تحریم ربا که در آیات و روایات آمده و به آن اشاره شده، مختــصّ به ربای استهلاکی است نه ربای استنتاجی.وی قائل به عمومیّت قصاص است برای قتل هر انسانی که خونش در حکومت اسلامی محتـرم است، بدون تفاوت از حیث مسلمان و کافر بودن قاتل و مقتول. قصاص، حیاتی است برای صاحـــبان خِرَد: «وَلَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ یا اُولِی الاَْلْبابِ» و این نظریه، مستند است به اطلاعـــات و عمومات قصاص و برخی از اخبار مسئله که حجّت است.او در مورد ولایت و حاکمیت و مرجعیّت و بقیّه شئون فقیه، ذکوریّت را شرط ندانسـته و مناط را همان فقه و تقوا میداند. صانعی مدّعی است که در حقوق اسلامی، همچنان که تبعیض نژادی نیـست و سفید و سیاه برابرند، تبعیض جنسیّتی و ملّیتی نیز وجود ندارد.پس از تصویب لایحه حمایت از خانواده که بر اساس یکی از مواد آن مردان بدون آگاهی همــــسر قبلی میتوانند با اجازه دادگاه اقدام به ازدواج مجدد نمایند، وی طی فتــــویی ازدواج مـــجدد بدون اطلاع همسر اول را حرام دانست.مرجعیت آیت الله صانعییوسف صانعی در اوایل انقلاب در صدا و سیما رساله امام خمینی را آموزش میداد و پــس از کناره گیری از کلیه مناصب حکومتی به قم رفته و درس خارج خود را ادامه داد. برای اولین بار رساله توضیح المسائل ایشان در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی چاپ شد.کتابهای چاپشده:کتب فارسیتوضیح المسائل(رساله عملیه)مجمع المسائل(سه جلد)منتخب الاحکاماستفتائات قضایی(دو جلد)استفتائات پزشکیمناسک حجاحکام حج(ویژه بانوان)استفتائات حج و عمرهاحکام عمره مفردهاحکام بانواناحکام نوجوانان۷۲ مساله از مسائل حجشهادت زن در اسلامعقل و عاطفه (ویژه محرم)کتب عربیمصباح المقلدین(رساله عربی)فقه الثقلین(کتاب الطلاق)فقه الثقلین(کتاب القصاص)فقه الثقلین(کتاب المواریث)حاشیه بر عروه الوثقیحاشیه بر تحریر الوسیلهمنتخب الاحکامهدیه الناسکین من الحجاج و المعتمرین من رساله نجاه العبادمناسک الحجدلیل الناسکمصابیح الاحکام (دو جلد)رساله فی الربامجموعه نظرات فقهی اواین مجموعه که توسط مؤسسه فرهنگی – هنری فقه الثقلین تنظیم و منتشر شـــدهاست عبارت اند از:فقه و زندگی(۱) ربای تولیدیفقه و زندگی(۲) برابری قصاص(زن و مرد، مسلمان و غیر مسلمان)فقه و زندگی(۳) برابری دیه(زن و مرد، مسلمان و غیر مسلمان)فقه و زندگی(۴) قیومت مادرفقه و زندگی(۵) ارث زن از شوهر(در صورت انحصار)فقه و زندگی(۶) قمار، مسابقات و سرگرمیفقه و زندگی(۷) بلوغ دخترانفقه و زندگی(۸) طلاق خلعفقه و زندگی(۹) ارث غیر مسلمان از مسلمانفقه و زندگی(۱۰) کتب ضلال