کتاب قانون – قانون ۰

خب؛

احتمالا فیلم کتاب قانون را دیده اید. داستان فیلم بدین شرح است:

مهندس رحمان توانا، کارمند عالیرتبه ی دولتی، در مأموریتی خارج از کشور، به یک دختر زیبای مسیحی دل می بندد. پس از ماجراهایی، سرانجام دختر به دین اسلام مشرف می شود و به همراه رحمان به ایران باز می گردد. اما بازگشتش آغازگر ماجراهایی تازه است. از آنجا که او به اختیار خود و با آگاهی کامل به اسلام گرویده، چالش جدی میان او و کسانی که از طریق شناسنامه مسلمان هستند در می گیرد. اختلافاتی میان او و رحمان، خانواده رحمان، همکاران او و همه ی کسانی که مناسبات و احکام شرع را در رفتار و گفتارشان رعایت نمی کند. بتدریج ادامه ی این اختلافات، گسترده تر می شود تا جایی که نومسلمان قصه ی ما، تصمیم به ترک ایران و گسستن از همسرش می گیرد. اما وقوع یک فاجعه ملی (زلزله بم) شناخت تازه ای از یک ملت به او می دهد. کسانی که با همه ی ضعفهای کوچک و ناچیزشان، در وقت خطر، حماسه آفرین می شوند و معنای تازه ای از اتحاد و انسجام را به نمایش می گذارند.(منبع)

در صحنه دیگری از فیلم که سفره ای به نیت یکی از بزرگان دین پهن شده است انواع و اقسام خوردنیهای زیبا و گران قیمت را می بینیم و در اطراف سفره همه به خوبی مشغول غیبت کردن هستند و آنگاه که از کتاب قانون برایشان خوانده می شود که گوشت برادران مرده خود را نخورید، همه عصبانی و خشمگین قصد جان دختر را می کنند و جالب آنکه همه آنچه دختر از کتاب قانون برایشان می گوید را حفظند حتی عربی اش را!! و حتی این را هم می دانند که “الغیبه اشد من الزنا»”!! (منبع)

کتاب قانون فیلمی کمدی و عاشقانه به کارگردانی مازیار میری، نویسندگی محمد رحمانیان (براساس طرحی از مازیار میری) و تهیه‌کنندگی محسن علی اکبری محصول ۱۳۸۷ است.[۱] موضوع این فیلم اجتماعی و مذهبی می‌باشد که در آن یک زن تازه مسلمان شاهد تناقض رفتاری مسلمانان ایرانی با اصول دین اسلام است.[۲] در نقش‌های اصلی این فیلم پرویز پرستویی و دارین حمزه به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم در کشورهای ایران و لبنان فیلمبرداری شده‌است.(منبع)

* Q0 * = تصمیم گرفتم این سری در بازخوانی قرآن؛ دستورات این کتاب قانون را از آن استخراج و در دسته بندی موضوعی “کتاب قانون” منتشر کنم.

خب البته بعدا میتوان این دستورات را دسته بندی هم کرد…

One Reply to “کتاب قانون – قانون ۰”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *